رییس بخش مهندسی زلزله مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: طرح کاهش خطرپذیری لرزه‌ای تهران توسط این مرکز، بررسی و برای برنامه عملیاتی آن پیشنهادهای لازم ارائه می‌شود. علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: این طرح که توسط شورای اسلامی شهر تهران تهیه و در اختیار مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن قرار گرفته است، با تصویب نهایی آن، شهرداری تهران ملزم به اجرای آن خواهد شد.

وی افزود: نبود چنین طرحی به عنوان یک خلاء اساسی در کشور محسوب می‌شد و اکنون با کمک استادان خبره در این بخش کلیات آن تهیه شده است.

وی از طرح «کاهش خطرپذیری لرزه‌ای تهران» به عنوان یک نوع سامان بخشی به روند ساخت‌وساز در تهران نام برد.

شهر تهران حدود دو میلیون واحد مسکونی دارد که دارای هفت میلیون و ۲۵۰هزار نفر سکنه ثابت است.

بیت اللهی تصریح کرد: شهر تهران در مناطق مرکزی و جنوبی سهم قابل توجهی از واحدهای مسکونی فرسوده و کم دوام را دارد و اکنون مساله نوسازی و مقاوم سازی این واحدها به عنوان یک برنامه جدی باید در دستور کار قرار گیرد.

این مقام مسوول خاطرنشان ساخت: وقوع حادثه تخریب واحد مسکونی در منطقه سعادت‌آباد به عنوان هشداری برای دست‌اندرکاران در بخش ساختمان و مسکن است تا در قبال مساله ایمنی جان انسان‌ها کوتاهی نکنند.

وی یادآور شد: ژاپن به عنوان یک کشور زلزله‌خیز همواره با هر رخداد لرزه‌ای، آیین‌نامه‌ها و قوانین لازم را برای اجرا تصویب می‌کند، اما در ایران این مهم تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

بیت اللهی اظهار امیدواری کرد: طرح «کاهش خطرپذیری لرزه‌ای تهران» به زودی به تصویب نهایی برسد و مراحل خود را برای لازم‌الاجرا شدن در شهرداری طی کند.