زمزمه ساخت مسکن مهر با خانه‌های پیش ساخته

گروه مسکن- فراخوان دو ماه پیش وزارت صنایع و معادن برای احداث ۱۵کارخانه با فن‌آوری نوین ساختمانی جواب داد. گفته‌های رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حاکی است کارخانه‌های تولید خانه پیش ساخته تا ۶۰ روز دیگر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد. تعدادی از این کاخانه‌ها در کنار شهرهای جدید از جمله پرند ساخته خواهد شد.

این بدان معنی است که ساخت‌وسازهای مسکن مهر در شهرهای جدید با استفاده از تولیدات این کارخانه‌ها انجام خواهد شد. اگر چنین شود اعضای تعاونی‌های مسکن مهر می‌توانند امیدوار باشند خانه‌هایشان خیلی زودتر از موعدی که مسوولان تعیین کرده‌اند (سال۹۰) آماده می‌شود.

بخش خصوصی به همراه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اکنون مقدمات احداث کارخانه‌های تولید خانه پیش ساخته را پشت سر گذاشته و تا ۶۰ روز دیگر تولید انبوه خانه پیش ساخته رسما در کشور آغاز می‌شد. آیا تا پایان امسال نیز ۳۰۰واحد از این کارخانه‌ها که سخنگوی دولت خرداد ماه وعده آن را داده بود به مرحله احداث می‌رسد؟

به گزارش دنیای اقتصاد با نزدیک شدن تعاونی‌های مسکن مهر به فاز ساخت، دولت تدابیری در نظر گرفته که اگر سر موعد به اجرا برسد عملیات ساخت‌و‌ساز پروژه‌های مسکن با شتابی چند برابر شروع و به پایان خواهد رسید.

تعدادی از تعاونی‌های مسکن مهر در حالی به تازگی به مرحله ساخت رسیده‌اند که حدود یک سال است در انتظار دریافت زمین و آماده‌سازی آن به سر می‌برند.

در یک سال گذشته دولت توانست اعضای این تعاونی‌ها را برای واجد شرایط بودن پالایش کند و زمین به آنها اختصاص دهد.

اما اکنون که آنها به مرحله ساخت رسیده‌اند دولت درصدد است با اقدامی تازه سرعت ساخت مسکن مهر را به چند برابر روند کنونی ساخت در کشور افزایش دهد.

اقدام تازه دولت احداث کارخانه تولید خانه‌های پیش‌ساخته در کشور است.

اخبار تازه از وضعیت احداث این کارخانه‌ها حاکی است تا ۶۰روز دیگر تعدادی از کارخانه‌های تولید خانه پیش‌ساخته در برخی شهرها به بهره‌برداری می‌رسد.

کارخانه‌های خانه پیش‌ساخته با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران احداث می‌شود.

معاون گسترش پروژه‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد در این باره گفت: ساخت‌و‌ساز با استفاده از مصالح نوین ساختمانی یکی از اولویت‌های دولت است و در همین راستا و براساس مصوبه اسفندماه سال گذشته هیات‌دولت، سازمان گسترش باید تا پایان شهریورماه امسال با مشارکت بخش خصوصی ۳۰ کارخانه مصالح نوین در استان‌های کشور احداث کند که البته اولویت با نقاط محروم است.

وی افزود: سهم صنعتی‌سازی ساختمان از کل فرآیند ساخت‌و‌ساز در کشور ۵/۱درصد است که این رقم باید براساس اهداف ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش یابد.

در همین زمینه رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز گفت: کارخانه‌های ساخت خانه پیش‌ساخته تا دو ماه دیگر فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

احمد قلعه‌بانی در گفت‌وگو با روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت در این باره افزود: با توجه به اینکه ساخت واحدهای مسکونی طرح مهر به زودی آغاز می‌شود، لذا برای ثبت‌نام‌کنندگان مسکن مهر، خانه‌های پیش ساخته بهترین گزینه است.

وی تصریح کرد: احداث کارخانه‌های تولید خانه‌ پیش ساخته در دولت نهم و با هدف سرعت بخشیدن به ظرفیت‌های تولید مسکن به خصوص برای طبقات کم‌درآمد و مناطق کمتر توسعه یافته مطرح شد.

رییس ایدرو یادآور شد: در روش صنعتی، سرعت کار در ساخت واحدهای مسکونی افزایش می‌یابد. هزینه ساخت متعادل و نیز دورریز مصالح ساختمانی به حداقل می‌رسد، اما در روش سنتی حجم قابل توجهی از گچ، سیمان و آهن هدر می‌رود. لذا برای بالا بردن ایمنی واحدهای مسکونی و زیبایی براساس اصول مهندسی با کمترین زمان می‌توان واحدهای مسکونی پیش‌ساخته را در اختیار مردم گذاشت.

براساس این گزارش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکنون ۷۰ تفاهم‌نامه با بخش خصوصی در این زمینه امضا کرده است.

کارخانه‌های ساخت خانه‌های پیش‌ساخته در کنار شهرک‌های صنعتی و با تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت مسکن انجام شده بخشی از آنها در کنار شهرهای جدیدی همچون پرند و هشتگرد ساخته می‌شود.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع معتقد است، با چنین اتفاقی ساخت مسکن سریع‌تر و هزینه حمل‌و‌نقل کاهش پیدا می‌کند.

قلعه‌بانی درباره تسهیلات ساخت کارخانه‌های ساخت خانه‌های پیش‌ساخته گفت: یکی از مشوق‌ها واگذاری زمین توسط وزارت مسکن و شهرک‌های صنعتی با قیمت کارشناسی روز به صورت ۲۰درصد نقد و ۸۰درصد با تقسیط پنج ساله است.

پرداخت ریالی تا ۸۰درصد سرمایه‌گذاری موردنیاز این طرح‌ها توسط بانک مرکزی و از طریق بانک‌های عامل و تعرفه صفر درصدی برای واردات ماشین‌آلات موردنیاز برای تولید فناوری‌های نوین صنعت ساختمان که توسط وزارتخانه‌های مسکن و صنایع‌و‌معادن معرفی می‌شود، از جمله تسهیلات اختصاص یافته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، دولت با هدف کمک به پا گرفتن تولید انبوه خانه‌های پیش ساخته در کشور یک سری تسهیلات و مشوق‌های مالی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است.بر این اساس واگذاری زمین توسط وزارت مسکن و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای احداث واحدهای تولید کننده مصالح، قطعات و تجهیزات ساخت صنعتی و فن‌آوری‌های نوین با قیمت کارشناسی روز و به صورت ۲۰درصد نقد و ۸۰درصد با تقسیط پنج ساله انجام خواهد شد.

همچنین تسهیلات ریالی تا معادل ۸۰درصد سرمایه‌گذاری مورد نیاز این طرح‌ها توسط بانک مرکزی و از طریق بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد نیاز برای احداث کارخانه ها نیز در صورت تایید وزارت صنایع و وزارت مسکن بدون پرداخت هر گونه تعرفه و عوارض گمرکی می‌تواند وارد کشور شود.