زمزمه ساخت مسکن مهر با فناوری پیش ساخته

دنیای اقتصاد-سامانه جدید کنترل کلیه قراردادهای خرید و فروش مسکن طراحی شده و از آذرماه رسما در بنگاه‌‌های املاک سراسر کشور به اجرا گذاشته می‌شود. با راه اندازی این سامانه، صدور سند ملکی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منوط به ثبت قراردادهای خرید و فروش در سامانه جدید خواهد شد. با طراحی سامانه «کد رهگیری و امضای دیجیتالی» آغاز می‌شود

کنترل هوشمند معاملات مسکن از زمستان

ثبت سند بدون داشتن کد رهگیری و امضای دیجیتالی ممنوع است

با ثبت امضای دیجیتالی در قراردادها ازهرگونه جعل و تقلب جلوگیری می‌شود

گروه مسکن- لیلا درخشان- سامانه جدید کنترل کلیه قراردادهای خرید و فروش مسکن طراحی شده و از آذرماه رسما در بنگاه‌‌های املاک سراسر کشور به اجرا گذاشته می‌شود. این سامانه به گونه‌ای عمل می‌کند که بنگاه‌های املاک بدون پروانه، از دور فعالیت خارج خواهند شد و از همه مهم‌تر، صدور سند ملکی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منوط به ثبت قراردادهای خرید و فروش در سامانه جدید خواهد شد.

این سامانه به صورت خودکار و از طریق شبکه سراسری ثبت اسناد و املاک عمل‌کرده و طرف‌های معامله، ارزش ملک مورد معامله و مشخصات بنگاه املاکی که معامله در آن انجام می‌شود را ثبت کامپیوتری می‌کند و باعث می‌شود هرگونه خرید و فروش مسکن بلافاصله بعد از عقد قرارداد در سامانه بانک اطلاعاتی، ثبت شود، سامانه جدید کنترل معاملات مسکن شامل کد رهگیری و امضای دیجیتالی خواهد بود که براساس آن کلیه بنگاه‌های املاک به یک کد رهگیری مجهز می‌شوند و پای تمام قراردادها امضای دیجیتالی باید ثبت شود.

در نتیجه بنگاه‌های بدون مجوز مجبور می‌شوند نسبت به درخواست مجوز رسمی فعالیت، هر چه سریع‌تر اقدام کنند. در غیر این صورت کد رهگیری به آنها داده نخواهد شد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد باتوجه به هشدار رییس‌پلیس نظارت بر اماکن عمومی کشور در مورد تاثیر مستقیم مشاوران املاک غیرمجاز بر افزایش قیمت املاک، در همین راستا رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت‌و‌گوی اختصاصی با دنیای اقتصاد از راه‌اندازی سامانه متمرکز ثبت و ساماندهی معاملات مسکن توسط وزارت بازرگانی خبر داد.

به گزارش دنیای اقتصاد رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی کشور چندی پیش گفته بود وجود مشاورین املاک غیرمجاز در مناطق مختلف کشور تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت املاک دارد.

سردار محمد علی نجفی، رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی کشور با اشاره به اینکه درحال حاضر تعداد ۸هزار واحد صنفی املاک در کشور وجود دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲هزار عدد از واحدهای یاد شده غیرمجاز هستند.

وی افزود: درحال حاضر با ۱۰۰۰‌واحد غیرمجاز املاک برخورد شده است.

وی گفت: افرادی که در املاک کار می‌کنند، به حقوق کاری خود کمترین آشنایی را دارند. در همین راستا رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در واکنش به اظهارات این مقام مسوول گفت: بنده فرمایشات ایشان را نقد نمی‌کنم. ایشان رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی کشور هستند و احترام ایشان واجب است.

وی خاطر نشان کرد: اما در هر حال مشاوران املاک عامل افزایش قیمت مسکن نیستند، اما اگر این مقام مسوول تشخیص داده‌اند که مشاوران املاک غیرمجاز در افزایش قیمت مسکن نقش دارند، قطعا این مساله زنگ هشداری خواهد بود که برای پیگیری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مصطفی قلی خسروی خاطر نشان کرد: البته برای برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز یک کد رهگیری طراحی شده است که براساس آن کلیه مشاوران املاک دارای امضای دیجیتالی می‌شوند.

وی با اشاره به این که این طرح در آذر ماه سال‌جاری به مرحله اجرایی می‌رسد، اظهار داشت: میزان تخلف مشاوران املاکی که دارای پروانه کسب هستند، در حدود نیم درصد است.

وی افزود: اما پس از بررسی پرونده‌های تخلفاتی در وزارت دادگستری مشخص شد که تخلفات مشاوران املاک غیرمجاز تقریبا زیاد است.

مصطفی قلی خسروی تاکید کرد: متعاقب این مشکل به این نتیجه رسیدیم که باید یک برنامه‌ریزی دقیق برای حل این مشکل انجام دهیم که پس از بررسی فراوان، اعطای کد رهگیری به مشاوران املاک را در نظر گرفتیم.وی در تشریح جزییات این طرح گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فن‌آوری در همه عرصه‌ها مشاوران املاک نیز اقدام به اعطای امضای دیجیتالی به هر واحد صنفی مشاور املاک در سراسر کشور کرده است. وی با اشاره به اینکه امضای دیجیتالی به معنی کلمه در واقع همان امضای کامپیوتری است تاکید کرد: این امضا در واقع حکم اثر انگشت را دارد و غیرقابل انتقال است و با توجه به اقدامات بازدارنده‌ای که در این زمینه صورت گرفته است، امکان جعل امضای دیجیتالی به هیچ وجه وجود ندارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشت: با اجرای طرح کد رهگیری از این به بعد کد رهگیری در هر قراردادی باید ذکر شود و از سویی دفتر ثبت اسناد رسمی با آن کدمی‌تواند اقدام به ثبت معاملات املاک کند و در صورتی که کد رهگیری در اوراق معاملات نباشد، دفاتر اسناد رسمی مجاز به ثبت اسناد نیستند.

قلی خسروی با اشاره به اینکه کد رهگیری فقط به مشاوران املاک دارای پروانه اعطا می‌شود در پایان در مورد هدف اجرای این کد گفت: هدف اصلی کد رهگیری جلوگیری از وقوع فسادها و اختلافات و سایر معضلات مربوط در امر معاملات ملکی است.

به گزارش خبرنگار ما در همین حال همزمان با اعلام این خبر از سوی این مقام مسوول، رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر راه‌اندازی سامانه متمرکز ثبت و ساماندهی معاملات مسکن توسط وزارت بازرگانی را تایید کرد.

کیومرث جلیلیان در خصوص طرح ویژه ساماندهی بازار مسکن گفت: کاری که تا این مرحله از اجرای طرح دولت برای ساماندهی مسکن به وزارت بازرگانی محول شده بحث ثبت و ساماندهی معاملات مسکن است.

معاون وزیر بازرگانی افزود: این طرح توسط وزارت بازرگانی در حال پیگیری است و براساس آن، کلیه معاملات مسکن در یک سامانه متمرکز ثبت می‌شود و هر فرد خریدار، کد رهگیری دریافت می‌کند؛ به این معنا که هر فرد از ابتدای معامله مسکن در بنگاه معاملات ملکی مجاز تا مرحله ثبت در دفاتر اسناد رسمی می‌تواند با کد رهگیری مراحل کار را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: این مرحله از طرح ساماندهی بازار مسکن دولت به عنوان یک کار محوری به وزارت بازرگانی محول شده که به سرعت در حال انجام و پیگیری است.

به گفته رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، این سامانه شروع به کار کرده و آرام آرام ثبت اطلاعات در حال انجام است. مراحل ثبت از طریق بنگاه‌های مشاور املاک در حال انجام است و در سامانه ثبت شده و هماهنگی‌های لازم با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز صورت گرفته است. وی اظهار داشت: مقدمات کار و نرم‌افزارهای مربوطه آماده شده است.