رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان خواستار قاطعیت دولت در جلوگیری از معاملات غیررسمی توسط مشاورین املاک شد.

مهدی موذن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا با اشاره به نقش مخرب جریان سوداگری زمین و مسکن گفت: یکی از روش‌های مقابله با این سوداگری استفاده از راهکارهای مالیاتی است و گرفتن مالیات می‌تواند در کنترل اتفاقاتی که در بازار می‌افتد، نقش موثر و مفیدی ایفا کند. وی در خصوص نحوه عملکرد جریان سوداگری به وسیله معاملات مکرر گفت: یک ملک در مواقعی در مدت چند ماه، تا پنج بار دست به دست می‌شود و هر فرد در هر بار چرخش هر مقدار که می‌خواهد به آن اضافه می‌کند و آن را می‌فروشد، این درحالی است که نه به صورت رسمی مبادله‌‌ای صورت می‌گیرد و نه عوارضی پرداخت می‌شود.

وی افزود: به علت آنکه در یک منطقه توسط برخی، چند ملک به قیمت بالایی معامله می‌شود همه فکر می‌کنند قیمت در آن منطقه همان قیمت معامله شده است و به آن تاسی می‌کنند و در آن منطقه قیمت رشد داده می‌شود. این نوع رفتار سبب افزایش قیمت می‌شود و سود بسیار کلانی نصیب جریان سوداگر می‌شود و آثار سوء آن به همه به خصوص اقشار مستضعف جامعه، تحمیل می‌شود.این کارشناس مسکن کلیت این طرح را مفید ارزیابی کرد و گفت: چنانچه دولت بتواند برنامه عملیاتی مناسب برای این امر تبیین کند می‌تواند اثرات مطلوبی در بازار بگذارد.

وی در خصوص الزامات عملیاتی کردن برنامه‌های مالیاتی گفت: بانک اطلاعات جامع و کامل باید توسط دولت طراحی شود تا تمامی معاملات صورت گرفته در آن بانک به صورت روزانه ثبت و افرادی که تعدد معاملات دارند شناسایی شوند.

موذن نظم دادن بیشتر به آژانس‌های املاک مسکن را از دیگر الزامات اجرای طرح‌های مالیاتی دانست و گفت: مشاورین املاک باید موظف شوند که معاملات غیررسمی را ثبت نکنند و تنها از فرم‌های مخصوص که مورد تایید قوه قضائیه است استفاده کنند تا اطلاعات کامل به دست دولت برسد.وی خواستار قاطعیت دولت در جلوگیری از معاملات غیررسمی توسط مشاورین املاک شد و افزود: لازمه موفقیت طرح‌های مالیاتی این است که معاملات تنها در مراکز رسمی و به صورت مبایعه‌نامه‌های رسمی صورت پذیرد و چاره‌‌ای نیست مگر آنکه جلوی مبایعه نامه‌های غیررسمی مانند قولنامه‌های دست‌نویس گرفته شود چرا که تنها آمار مبایعه‌نامه‌های رسمی به دست دولت می‌رسد. رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان ضمن ابراز امیدواری در خصوص تاثیر مثبت این طرح بر بازار، گفت: اگر چنین گردش کاری تعریف شود، قطعا می‌تواند آثار مثبتی را برای بازار داشته باشد.