یک کارشناس مسکن معتقد است: مهمترین عامل تاثیرگذار در بخش مسکن مساله زمین است که در حال حاضر نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار دارد.

حمید ماجدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: معضلات بخش مسکن به عوامل گوناگونی از جمله کمبود عرضه، مدیریت، مصالح ساختمانی و فناوری‌های ساخت برمی‌گردد، اما در این میان عامل زمین نقش موثری در این بخش دارد. وی افزود: بخش مسکن طی سال‌های ۵۲ و ۵۳ با مشکل چندانی مواجه نبود و افزایش قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم بود، اما در این سال‌ها با افزایش قیمت نفت میزان نقدینگی در جامعه افزایش یافت و تزریق نقدینگی به این بخش سبب شد قیمت زمین افزایش یابد.

وی تصریح کرد: پس از انقلاب دولت تنها راه تامین مسکن برای گروه‌های مختلف جامعه به ویژه گروه‌های کم‌درآمد، رفع ریشه مشکل زمین را در پیش گرفت.

وی افزود: همچنین در این رابطه قوانینی وضع شد که زمین ارزان‌ توسط دولت در بازار عرضه ‌شود و اقشار کم درآمد مالک زمین شوند که این مساله توانست قیمت مسکن را تا حدودی کنترل کند، اما به‌تدریج این سیاست‌ تغییر کرد و دولت به این فکر افتاد که زمین را به نرخ واقعی عرضه و از محل درآمد آن برای اقشار کم‌درآمد خانه بسازد که متاسفانه تجربه جهانی نیز در این زمینه نشان داد که این طرح با شکست مواجه می‌شود.

ماجدی افزود: با اتخاذ این سیاست دولت یک ابزار مهم در کنترل بازار مسکن را به این شکل از دست داد و نتوانست در عرصه ساخت موفق عمل کند.

وی گفت: در نهایت طی سال گذشته تبصره ۶ در قانون بودجه تصویب شد که دولت زمین به شکل اجاره‌ ۹۹ ساله در اختیار اقشار کم درآمد قرار دهد و در واقع به همان سیاست گذشته روی آورد. متاسفانه این طرح نیز با موانعی مواجه است؛ چراکه در حال حاضر دولت زمین مناسب در کلان‌شهرها در اختیار ندارد و برای پاسخ‌گویی به این نیاز باید در شهرهای جدید زمین عرضه کند.

ماجدی اظهار کرد: اما عرضه زمین در شهرها نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم کلانشهرها به ویژه تهران باشد؛ چراکه مرم تمایلی برای سکونت در این شهرها ندارند.

وی افزود: دولت اگر به دنبال این است که زمین‌های ۹۹ ساله به نتیجه برسد و معضل بخش مسکن را رفع کند، باید به دنبال راه‌حلی باشد که نیاز مردم کلانشهرها را پاسخ دهد.

این کارشناس مسکن در پایان تصریح کرد: اگر دولت به دنبال مهار قیمت مسکن است، باید زمینه افزایش عرضه را فراهم کند و با حمایت از بخش خصوصی به سمت توسعه این بخش حرکت کند در غیر این صورت سیاست‌هایی مانند مبارزه با سوداگری و ساماندهی بازار مسکن چندان نمی‌تواند در این بازار تاثیرگذار باشد.