۱۵ماموریت ویژه برای کارگروه مسکن

مهار قیمت مسکن فقط با افزایش عرضه

بی‌تاثیری آزادسازی سیمان بر بازار مسکن

دنیای اقتصاد- وزارت اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد، فعالان بخش خرید و فروش املاک از ابتدای مهر ماه سال‌جاری باید مالیات پرداخت کنند.اخذ مالیات از معاملات مسکن پیش از این قرار بود از ابتدای آذر ماه سال‌جاری به اجرا گذاشته شود. یک منبع آگاه در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: مالیات بر معاملات مسکن صرفا برای بنگاه‌های املاک نیست، بلکه دامنه شمول آن کلیه خریداران و فروشندگان مسکن را در اختیار می‌گیرد. اخذ مالیات بر معاملات مسکن دو ماه جلو افتاد

فعالان بازار مسکن از مهر ماه مالیات می‌پردازند

افرادی که حداقل سه بار در سال خانه خرید و فروش کنند باید معادل ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزش افزوده ملک مالیات بپردازند

گروه مسکن- طرح دولت برای اخذ مالیات از معاملات مسکن که پیش از این قرار بود از ابتدای آذر ماه سال‌جاری به اجرا گذاشته شود ۲ماه زودتر یعنی از اول مهر ماه عملی می‌شود.

بر مبنای این طرح که محتوای آن اندکی نسبت به طرح اولیه دولت تغییر کرده است، مالیات ترکیبی برای فعالان بازار مسکن در نظر گرفته شده است. در طرح جدید مبنای تعیین مالیات ارزش افزوده ملک (مابه‌التفاوت قیمت مسکن از لحظه خرید تا زمان فروش) خواهد بود و افرادی که حداقل سه بار ملک خرید و فروش کنند مشمول پرداخت این مالیات خواهند شد.

وزارت اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد: فعالان بخش خرید و فروش املاک از ابتدای مهر ماه سال‌جاری باید مالیات پرداخت کنند. این امر در چارچوب اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده اجرا می‌شود و کلیه فعالیت‌های واسطه‌گری و درآمدزا در حوزه خرید و فروش ملک را شامل می‌شود.یک منبع آگاه از طرح مالیات بر معاملات مسکن در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: از ابتدای مهر ماه افرادی که حداقل سه بار در سال ملک خرید و فروش کنند، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌شوند و باید معادل ۲۵ تا ۳۰درصد ارزش افزوده ملک، مالیات به دولت بپردازد.

این منبع آگاه تصریح کرد: مالیات بر معاملات مسکن صرفا برای بنگاه‌های املاک نیست، بلکه دامنه شمول آن کلیه خریداران و فروشندگان مسکن را در برمی‌گیرد.

براساس این گزارش این طرح فقط در حد کلیات در دولت تصویب شده و هنوز آیین‌نامه‌های اجرایی و جزئیات آن مشخص نشده است.

مزایای مالیات ترکیبی

در طرح دولت از دو نوع مالیات موثر در حذف سوداگری مسکن استفاده شده است. به طوری که هم تعداد دفعات خرید و فروش ملک ملاک اخذ مالیات قرار گیرد و هم ارزش افزوده مسکن ملاک بعدی برای وضع مالیات باشد. از این حیث در نظر گرفتن تعداد دفعات خرید و فروش باعث خواهد شد از خرید و فروش‌های مکرر در فواصل کوتاه برای کسب سود نامتعارف جلوگیری شود. همچنین محاسبه ارزش افزوده در مالیات باعث می‌شود از خرید ملک و نگهداری آن به امید افزایش قیمت و کسب سود در آینده جلوگیری شود. کارشناسان معتقدند این بهترین روش برای حذف تقاضای سرمایه‌ای از بازار پرالتهاب مسکن است.

به گزارش دنیای اقتصاد دولت با اعتقاد به اینکه خرید و فروش مسکن به واسطه افزایش قیمت‌ها به نوعی درآمدهای اتفاقی را نصیب فعالان بازار مسکن می‌کند، قصد دارد با وضع مالیات انگیزه تقاضای سرمایه‌ای در این بازار را کاهش دهد.