انبوه‌سازان: بسته ما  30درصد قیمت مسکن‌را  کاهش می‌دهد

بسته پیشنهادی انبوه‌سازان هنوز به رییس جمهوری تحویل داده نشده است

گروه مسکن- لیلا درخشان: انبوه‌سازان مترصد فرصتی هستند تا با بسته پیشنهادی‌شان به حضور رییس جمهوری بروند. مجتبی بیگدلی، عضو هیات‌مدیره انجمن مسکن و ساختمان با بیان این مطلب به دنیای اقتصاد گفت: اعضای انجمن انبوه‌سازان و دست‌اندرکاران تدوین بسته پیشنهادی حل معضل مسکن با معاون رییس‌جمهوری و اعضای هیات‌ دولت ملاقات‌های حضوری داشتند و انجمن مترصد فرصت مناسبی است تا این بسته را تقدیم رییس‌جمهور کند. وی افزود: برای اولین بار در دولت این فرصت مهیا شده که بخش خصوصی اظهارنظرات خود را در زمینه مسکن به دولت ارائه کند. بیگدلی خاطرنشان کرد: اگر دولت به پیشنهاداتی که انبوه‌سازان در این بسته برای حل معضل مسکن مطرح کرده‌اند، عمل و آنها را اجرایی کند تحولات چشمگیر در بازار مسکن ایجاد می‌شود به طوری که ۲۰ تا ۳۰درصد از قیمت مسکن کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه نوسان قیمتی در بازار کمتر خواهد شد. محور بسته پیشنهادی انبوه‌سازان برای حل معضل مسکن تسهیل شرایط ساخت و ساز در کشور و تقویت بنیه مالی خریداران است. بیگدلی تصریح کرد: بسته پیشنهادی با هدف تقویت اقتصاد تولید مسکن تهیه و تنظیم شده است. این بسته حاوی تسهیلات تشویقی برای تولیدکنندگان در جهت افزایش تولید مسکن است. تسهیلات مورد بحث در ارتباط با شرایط موجود بین فروشنده و خریدار است به طوری که تولید‌کننده از منابع خود بین ۲ تا ۵ سال به خریدار مهلت پرداخت خواهد داد.

بانک مرکزی مقاومت نکند

وی در ادامه تاکید کرد: دستگاه‌های مسوول در صورتی که از اختلاف و جدل خودداری کنند و سعی در برقراری تفاهم با یکدیگر داشته باشند قطعا بازار مسکن را از تلاطم نجات خواهند داد.

عضو هیات‌مدیره انجمن مسکن وساختمان گفت: اقدام رییس‌جمهور برای کاهش نرخ بهره تسهیلات در صنعت ساختمان می‌تواند مردم را به سمت صاحبخانه شدن سوق دهد. مجتبی بیگدلی افزود: متاسفانه مقاومت بانک مرکزی در مقابل رییس دولت حرکت کارشناسی و منطقی نبوده است. وی خاطرنشان کرد: از معاملات کارشناسی به دور است که از یک طرف وزارتخانه‌ای اقدام به یک حرکتی برای ساماندهی بازار مسکن کند و از طرف دیگر بانک مرکزی در مقابل آن مقاومت کند. بیگدلی تصریح کرد: تفاهم بین دستگاه‌های ذی‌ربط و مسوول در عرصه مسکن می‌تواند بازار مسکن را از وضعیت نابه‌سامان موجود نجات دهد.

اگر همه برنامه‌ها اجرا شود...

در همین حال بیگدلی با اشاره به برنامه‌ها و تصمیمات اخیر دولت برای بخش مسکن در قالب قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن از ابتدای خرداد سال‌‌جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر این قانون را از تدابیر مهم دولت نهم ارزیابی کرد و گفت: این قانون در مدت ۱۰۰ سال اخیر در بخش ساختمان کشور بی‌سابقه بوده است، ضمن اینکه این قانون عاملی جهت ثبات بازار مسکن خواهد بود، به نحوی که اجرای آن نه تنها منجر به تقویت بازار مسکن می‌شود، بلکه قیمت‌ها را در این بازار ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش می‌‌دهد. گفتنی است دولت با هدف ساماندهی تولید و عرضه مسکن ضمن افزایش تسهیلات ساخت مسکن از ۱۰هزار میلیارد تومان به ۲۷هزار میلیارد تومان به منظور تسریع در انبوه‌سازی مسکن در کشور، ایجاد بانک اطلاعاتی از زمین و مسکن، حذف قیمت زمین از هزینه‌های ساخت و فروش مسکن، اصلاح ضوابط و مقررات شهرسازی، ایجاد بانک اطلاعاتی از زمین و مسکن، احداث ۳۰۰ کارخانه تولید مسکن تا سال آینده، اعطای زمین رایگان به فعالان بخش تولید، اجاره و اجاره به شرط تملیک به صورت انبوه، اجرای طرح الزام پرداخت مالیات برای خرید و فروش براساس قیمت‌های واقعی را جهت تحقق اهداف خود در قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن در دستور کار قرار داده است.