گروه مسکن - میترا یافتیان: وضعیت فعلی گرمابه‌های عمومی شهر تهران و فرسودگی واحدهای ساختمانی این فضاها، موجب شده بخش نسبتا قابل توجهی از آنها به صورت متروکه یا در شرایط نامناسب بهره‌برداری قرار گیرند. از این رو شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته خود ارائه تسهیلات تشویقی ویژه‌ای را برای گرمابه‌داران تهرانی تصویب کرد. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، دیروز در یکصد و یازدهمین جلسه علنی از سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران، طرح تعیین سیاست‌های اقتصادی و تسهیلات تشویقی در نحوه دریافت عوارض به منظور ساماندهی و استفاده بهینه از فضای گرمابه‌های عمومی واقع در محدوده شهر تهران که یک فوریت آن در یکصد و ششمین جلسه علنی شورا به تصویب رسیده بود، مفاد آن مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت. بر اساس مصوبه شورای شهر، شهرداری تهران موظف می‌شود برای ادامه فعالیت گرمابه‌های واجد شرایط با لحاظ حداقل توجیهات اقتصادی و اجتماعی لازم، دستورالعمل تسهیلات تشویقی احیا و نوسازی گرمابه‌های عمومی شهر تهران را تهیه کند.

بنا بر این گزارش، حداقل ۲۵درصد متراژ بنای موجود به صورت بهداشتی اعم از حمام نمره و گرمابه عمومی مطابق ضوابط فنی شهرسازی قابل حفظ و بهره‌برداری است.

همچنین بر اساس ماده واحد این طرح امکان تبدیل حداکثر تا سقف ۷۵درصد سطح اشغال گرمابه‌های موجود به فضاهای ورزشی نظیر استخر، سونا، مراکز آب‌درمانی، سالن‌های بدنسازی و سایر فعالیت‌های ورزشی مجاز مطابق ضوابط سازمان تربیت‌بدنی و سایر فضاهای چندمنظوره متناسب با کاربری فعالیت گرمابه‌های عمومی از جمله مراکز بهداشتی، درمانی و تشخیصی وکلیه اماکن مرتبط با تاسیسات گردشگری در چارچوب ضوابط و مقررات موضوع و با اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح فراهم می‌شود.

بر اساس این گزارش، از دیگر تسهیلات تشویقی مصوب شده در این طرح امکان استفاده از تسهیلات تشویقی فضای تجاری معادل حداکثر ۱۵درصد مساحت عرصه با حفظ کاربری موجود و بدون پرداخت تعرفه تغییر کاربری در گذرهای ۶ تا ۳۵متری فراهم است.

همچنین در گذرهای با عرض کمتر از ۶متر و بیش از ۳۵متر که امکان احداث تجاری مقدور نیست، ارزش معاملاتی ۱۵درصد سطح تجاری بر اساس تعرفه مصوبه محاسبه و از آن مبلغ عوارض صدور پروانه کسر می‌شود.

از سوی دیگر تراکم پایه‌ مالی ۲۰۰درصد در احیا و نوسازی گرمابه‌های عمومی با اخذ عوارض به میزان ۵۰درصد ماخذ فعلی عوارض صدور پروانه و تراکم مجاز، لحاظ می‌شود.

بنا بر این گزارش، شهرداری تهران موظف است با عنایت به نوع کاربری گرمابه‌های عمومی (خدماتی، بهداشتی) نسبت به انجام پیگیری‌های لازم جهت اصلاح نحوه دریافت کلیه تعرفه‌های خدماتی موجود (آب، گاز، برق و سایر تعرفه‌های خدماتی) متناسب با کاربری گرمابه‌های یاد شده اقدام کند.