70مولفه موثر در قیمت مسکن شناسایی می‌شود

رییس بخش اقتصادمسکن مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: وزارت مسکن مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت مسکن را بررسی می‌کند.

وی با بیان اینکه ۷۰مولفه در تنظیم بازار مسکن دخالت دارند، گفت: وزارت مسکن در حال ارزیابی مولفه‌های تاثیر گذار بر بازار مسکن است. «محمد علی عبدی» در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، اظهار داشت: کارشناسان و متخصصان مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن پس از استخراج کلیه شاخصه‌های تاثیرگذار بر بازار مسکن به ارزیابی نقش آنها بر معادلات بازار مسکن می‌پردازند.

وی تصریح کرد: هیچ یک از مولفه‌های این بازار به تنهایی نمی‌تواند منجر به افزایش یا کاهش قیمت مسکن شود؛ اما ارایه برخی از سیاستها مانند تسهیلات ساخت می‌تواند تا حدودی منجر به تعدیل قیمت مسکن شود.

رییس بخش اقتصاد مسکن مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: مسکن کالایی زمان بر است، به نحوی که مدت زمان اجرای آن وابسته به مولفه‌هایی مانند مصالح، زمین، نیروی انسانی و سرمایه است که عدم تامین یکی از این موارد می‌تواند در بهره‌برداری از آن خلل ایجاد کند.

عبدی افزود: تسهیلاتی که دولت در قالب طرح‌های مختلف به متقاضیان پرداخت می‌کند نقش بسزایی در کاهش زمان بهره‌برداری از طرح‌های مسکن دارد که بخشی از این تسهیلات در قالب طرح مسکن مهر ساماندهی شده است. وی ارائه تسهیلات ۱۰هزار میلیارد تومانی از سوی دولت به منظور افزایش ساخت واحدهای مسکونی را بخشی از سیاست‌های طرح مسکن مهر اعلام کرد. عبدی اظهارداشت: البته براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، قرار بود دولت در قالب طرح مسکن مهر این تسهیلات را در سال ۸۶ به پروژه‌های ساخت واحدهای مسکونی اختصاص دهد؛ اما به دلیل طولانی شدن مراحل آماده سازی زمین، فرصت صرف تمام تسهیلات ساخت مسکن ۸۶ از سوی دولت سلب شد.

رییس بخش اقتصاد مسکن مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: طولانی شدن مراحل آماده سازی زمین و همچنین ساماندهی متقاضیان در قالب تعاونی‌های مسکن از جمله مشکلاتی بود که سبب شد تنها بخشی از این تسهیلات در سال ۸۶ مورد استفاده قرار گیرد.