بازار مسکن نیمه دوم سال بهبود می‌یابد

عکس:حمید جانی‌پور

رییس اتحادیه مشاوران املاک: بنگاه‌های املاک ۲ درصد در افزایش قیمت مسکن تاثیر دارند

گروه مسکن - لیلا درخشان: رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: مشاوران املاک تنها ۲ درصد در افزایش قیمت مسکن تاثیر دارند؛ بنابراین باید دلایل گرانی مسکن را در موضوعات دیگر جست‌و‌جو کرد مصطفی قلی خسروی افزود: البته افزایش قیمت مسکن تنها مشکل مردم ایران نیست.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه بخش کمی‌از گرانی مسکن به دلیل عملکرد بنگاه‌های مشاوره املاک است، گفت: مشاوران املاک، قیمت مسکن را پایین هم می‌آورند.

مصطفی قلی خسروی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری برنا، با اشاره به تاثیر ۲ درصدی مشاوران املاک بر افزایش قیمت مسکن اظهار داشت: مشاوران املاک با ارائه دیدگاه‌های مشاوره‌ای خود به خریداران و فروشندگان واحدهای مسکونی سعی در کاهش قیمت اجاره بها و یا فروش این واحدها دارند.

وی افزود: متصدیان بنگاه‌های مشاوره املاک در سراسر کشور براساس قوانین حاکم بر این اتحادیه قراردادهای خود را تنظیم می‌کنند و به هیچ وجه مجاز نیستند نظرات شخصی خود را در تنظیم این قراردادها تاثیر دهند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد:علاوه بر این متصدیان بنگاه‌های مشاوره املاک همواره تلاش کرده اند در تنظیم قراردادها، منفعت هر دو سوی معامله یعنی خریدار و فروشنده را در نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید دلایل گرانی مسکن را در موضوعات دیگری جست‌وجو کنیم، گفت: فروش تراکم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و غیره نقش عمده‌ای در افزایش قیمت مسکن دارد.

قلی خسروی افزود: به نظر می‌رسد که با تحقق برنامه‌های بخش مسکن دولت وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال ۸۷ بهبود پیدا کند.

خسروی در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد نیز تاکید کرد: اقدامات دولت برای حل بحران مسکن قطعا نتیجه مثبتی را در بر خواهد داشت.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اعلام این خبر گفت: تجربه نشان داده است اگر دولت در امری عزم خود را جزم کند و برای حل مشکلی کمر همت ببندد، آن مشکل نیز حل خواهد شد. وی افزود: در نتیجه به اعتبار تجربه می‌توان خوش‌بین بود که اقدامات دولت برای حل معضل مسکن نتیجه بخش خواهد بود. مصطفی قلی‌خسروی در ادامه و دربخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: درحال حاضر یکی از بزرگترین دغدغه‌های اصلی دولت حل معضل مسکن است و در این راستا روزهای متوالی اقدام به برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد با کارشناسان فعال کرده است و از همین رو می‌توان به اقدام دولت برای حل مسکن امیدوار بود.

تشدید نظارت بر بنگاه‌ها

وی افزود: در طول ۷۳ روزی که از آغاز سال نو می‌گذرد ۱۵۰ مشاور املاک تعطیل شدند که ۱۲۰ واحد آنها را واحدهای بدون مجوز تشکیل می‌دادند.

وی اظهار داشت: بی شک در سال جاری اتحادیه مشاورین املاک نظارت خود را روی بنگاه های معاملات ملکی افزایش خواهد داد چرا که تنها در صورت اجرای قانون تنبیه و تشویق می‌توان به بهبود شرایط امیدوار بود.

رییس اتحادیه مشاورین املاک یادآور شد: فقدان پروانه کسب مهم‌ترین دلیل تعطیلی بسیاری از این واحدها بوده است و به همین دلیل بر اساس ماده ۲۷ قانون نظام صنفی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است برخورد لازم با این واحدها صورت گرفت.

وی افزود: برخورد با واحدهای مجوزدار متخلف هم بر اساس ماده ۲۸ قانون اساسی انجام می‌گیرد و بر اساس قانون مرتبه اول یک هفته، مرحله دوم سه ماه و در مرحله سوم این واحدهای متخلف برای همیشه تعطیل می‌شوند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: علت اصلی تعطیلی واحدهای مجوزدار اضافه دریافت کمیسیون، عدم توجه در تنظیم مبایعه‌نامه و عدم اطلاع از قوانین و مقررات بوده است.