گروه مسکن- همزمان با اعلام خبر وضع مالیات ۲۵ تا ۳۰درصدی بر معاملات مکرر مسکن، کار طراحی شبکه مجهز رایانه‌ای برای ثبت کلیه اسناد ملکی در کشور آغاز شد. شورای عالی مسکن تصویب کرده است افرادی که از اول آذرماه امسال در سه مرحله و بیشتر اقدام به خرید و فروش مسکن کنند، این فعالیت به عنوان شغل برای آنها محسوب شده و فرد حقیقی یا حقوقی موظف به پرداخت ۲۵ تا ۳۰درصد مالیات است. شورای عالی مسکن در مصوبه خود برای اخذ مالیات بر معاملات مسکن تاکید کرده بود برای جلوگیری از هرگونه فرار مالیاتی باید کلیه اسناد و معاملات مسکن در شبکه‌ای رایانه‌ای ثبت شود. به طوری که با طراحی شبکه رایانه‌ای ثبت اطلاعات اسناد ملکی در کشور تا حدود زیادی از بورس بازی و افزایش بی‌رویه قیمت مسکن گرفته خواهد شد. خبرگزاری فارس درباره اقداماتی که تاکنون برای طراحی این شبکه سراسری انجام شده گزارش داده است: مقرر شده اطلاعاتی از جمله شماره سریال کلیه سندهای مسکن و شماره کد ملی فرد مالک در شبکه رایانه‌ای اطلاعات املاک ثبت شود تا اگر فردی بیش از سه بار اقدام به خرید و فروش مسکن کرد، از وی مالیات دریافت شود.

بنابراین گزارش، شبکه رایانه‌ای اطلاعات املاک به منظور ثبت اطلاعات اسناد مسکن طراحی شده است. کارهای طراحی این شبکه به اتمام رسیده و امنیت این شبکه بسیار بالا است.

بر اساس این گزارش ثبت تمامی‌اسناد مسکن در این شبکه مدنظر است تا تمامی‌نقل و انتقالات مسکن در آن درج شود.

همچنین مدت معینی جهت ثبت اطلاعات اسناد املاک در این شبکه، مقرر و به عموم اعلام خواهد شد.

قولنامه مشاورین املاک نیز به صورت اوراق بهادار درمی‌آید. هر گونه فسخ قولنامه نیز در شبکه رایانه ای اطلاعات املاک ثبت می‌شود و در صورت تمایل خریدار به فسخ قولنامه تنها باید در همان معاملات ملکی که قولنامه نوشته شده، اقدام به فسخ آن کند. بر اساس این گزارش حدود بیست و سه میلیون سند جهت ثبت در این شبکه وجود دارد.