محدودیت‌های تازه دولت برای استفاده از بتن دست‌ساز در ساخت‌وساز

رییس سازمان بازرگانی استان تهران گفت: وزارت بازرگانی به منظور تنظیم و کنترل بازار سیمان، از توانمندی و ظرفیت تولید کنندگان بتن آماده استاندارد کشور استفاده بیشتری خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به الزامی‌شدن تولید، توزیع و مصرف مصالح استاندارد از ابتدای سال ۸۷ در کشور و با توجه به مصوبه ۲۵/۱۰/۸۶ شورای استاندارد استان تهران، وزارت بازرگانی در نظر دارد ساخت و ساز بخش مردمی‌و انبوه‌سازی را به سمت مصرف بهینه استاندارد هدایت کند.

عباس قلی زاده، رییس سازمان بازرگانی استان تهران، به همراه فرماندار و رییس بازرگانی ساوجبلاغ از بزرگترین کارخانه بتن آماده کشور «مجتمع تحقیقاتی-تولیدی ایران فریمکو» و «تهران دشت» که دارای ظرفیت خالی است، بازدید کردند.

در حاشیه این مراسم، قلی‌زاده در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون برای مصرف سیمان طبق برنامه‌ای با تفکیک سیمان سازه‌ای و غیرسازه‌ای درصدد هستیم با تامین سیمان کافی برای تولیدکنندگان بتن استاندارد مصرف را بهینه کنیم و کیفیت سازه‌ها نیز تضمین شود، که به این ترتیب مشکل کارخانه‌های تولید بتن استاندارد با ظرفیت خالی مانند ایران فریمکو، تهراندشت بتن، پاکدشت بتن و... نیز مرتفع می‌شود و مردم نیز در ساختمان‌هایی سکونت می‌کنند که با مصالح ساختمانی استاندارد و ایمن ساخته شده است.

در این بازدید برای تامین نیاز مردم شهرستان‌های غرب استان تهران از جمله کرج، از واحدهای بتن آماده استاندارد تاکید شد.

در ادامه، علی اصغر کیهانی مدیر مجتمع تحقیقاتی-تولیدی ایران فریمکو، با تشکر از توجه خاص دولت به ویژه سازمان بازرگانی استان تهران به مشکلات واحدهای تولیدی گفت: با اتخاذ سیاست‌های جدید سازمان بازرگانی زمینه فعالیت و تولید بتن استاندارد در حد نیاز مردم از سوی این مجتمع‌ها و سایر صنعتگران فراهم خواهد شد و با دستیابی به کیفیت مطلوب ساختمان‌ها به زودی قیمت سیمان نیز در بازار آزاد کاهش می‌یابد.

وی افزود: از نظر کارشناسان به طور متوسط برای احداث هر مترمربع بنا در مجموع برای سازه و غیرسازه به ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم سیمان نیاز است و باید عرضه سیمان به اندازه ای صورت گیرد که پاسخگوی این مقدار مصرف باشد.

کیهانی یادآور شد: طی چند ماه گذشته با توجه به اینکه سازمان بازرگانی به منظور ساماندهی در احداث ساختمان‌ها برنامه‌ریزی‌هایی در دستور کار خود دارد تا نیازها را به سوی تولیدکنندگان بتن استاندارد هدایت کند، سیمان اختصاصی در این بخش چون به بتن تبدیل می‌شود دیگر قابل جابه‌جایی و ورود به بازار آزاد نیست.

به گفته رییس انجمن تولید کنندگان بتن آماده استاندارد ایران؛ حضور کارشناسان متخصص و تجهیزات مدرن در کارخانه‌های تولید بتن آماده استاندارد نقطه اطمینان برای مصرف بهینه سیمان و دستیابی بتن استاندارد است که هرگز از سوی افراد در محل اجرای ساختمان فراهم نمی‌شود.