گروه مسکن- لایحه عوارض تفکیک اعیانی در شهر تهران که به منظور اخذ عوارض از کلیه مالکین واحدهای مسکونی، تجاری و اداری در هنگام صدور گواهی پایان کار ساختمانی بابت تفکیک اعیانی به ازای هر مترمربع بنای مفید، از سوی شهرداری تهران به شورای شهر ارائه شده بود، به منظور جلوگیری از تحمیل هرگونه شوک به بازار مسکن در تهران، از سوی اعضای شورا رد شد. بنابراین گزارش، روز گذشته در یکصد و دومین جلسه شورای شهر تهران این لایحه مورد بررسی قرار گرفت، اما پیشنهاد رد آن با اکثریت آرای اعضای شورا به تصویب رسید.

بر اساس این گزارش، این لایحه در بهمن ماه سال گذشته از سوی شهرداری به شورای شهر پیشنهاد شد تا به غیر از واحدهای واقع در بافت‌های فرسوده دارای طرح مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری از کلیه مالکین، واحدهای مسکونی، تجاری و اداری عوارض به عنوان تفکیک اعیانی اخذ شود.

همچنین طی نامه‌ای از سوی حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شهری شورا خطاب به چمران، رییس شورای شهر تهران گفته شد که این لایحه در نود و دومین جلسه این کمیسیون مطرح و مقرر شد تا معاونت مالی و اداری شهرداری به عنوان نمونه در مناطق ۱، ۴، ۵، ۶، ۱۰، ۱۷، ۲۰ و ۲۲ مثال‌هایی را برای ساختمان‌هایی با متراژهای متفاوت ارائه کند و از این طریق برآورد درآمد سالانه شهرداری از محل دریافت این عوارض را اعلام نماید.

لازم به توضیح است پیش از این یک فوریت این لایحه نیز در نود و یکمین جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت، اما به دلیل آنکه شورای شهر معتقد است فعالیت‌های مجموعه مدیریت شهری نباید به التهاب موجود در حوزه مسکن دامن بزند، یک فوریت این لایحه نیز سلب شد.