از این پس مالکان با تکمیل فرم‌های مخصوص در شهرداری‌های مناطق، اجرای صحیح و بدون حادثه عملیات گودبرداری را تضمین می‌کنند

گروه مسکن- لیلا درخشان: شهرداری تهران طرح جدیدی را به اجرا می‌گذارد که به موجب آن ماموران شهرداری در حکم «پلیس ساختمان» کنترل کیفی و فنی ساخت و سازها در شهر تهران را پیگیری خواهند کرد. پلیس ساختمان موظف است در قالب مامور قضایی و در چارچوب‌های قانونی و با رعایت اصول فنی و مهندسی عملیات ساختمانی خارج از مقررات را شناسایی و نسبت به توقف آنها اقدام کند.

خبرنگار دنیای‌اقتصاد برای پیگیری درباره جدیدترین طرح شهرداری در حوزه ساختمان‌سازی با مدیرکل تدوین ضوابط و مقررات معاونت شهرسازی شهرداری گفت‌و‌گو کرد.

فرزان شیروان‌بیگی در این باره گفت: به منظور نهادینه کردن اهداف ناحیه‌محوری در شهر تهران، شهرداری باید از نهادهای خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شود و در این راستا پلیس ساختمان‌ها فعال خواهد شد.

وی افزود: کنترل‌های دقیق روند ساخت و ساز، ابزارهای مختلفی را می‌طلبد که ممکن است یکی از آنها پلیس ساختمان باشد.

البته نظارت بر روند فنی و مهندسی ساخت و سازها به پلیس ساختمان واگذار نخواهد شد و پیگیری اقدامات فنی از جای دیگری نشات خواهد گرفت. اما بحث شناسایی و اقدامات قضایی در چارچوب‌های قانونی با رعایت اصول فنی و مهندسی از جمله وظایفی است که در حیطه مسوولیت پلیس ساختمان گنجانده خواهد شد.

تدابیر نظارتی برای گودبرداری‌ها

در همین رابطه مدیرکل معماری و ساختمان شهرسازی شهرداری تهران نیز گفت: تصمیماتی برای تضمین حفاظت در گودبرداری‌ها گرفته شده است. وی افزود: شهرداری تهران ابلاغیه‌ای برای کلیه شهرداری‌های مناطق جهت تضمین ایمنی در گودبرداری‌ها ارسال کرده است.

وی افزود: در قالب این بخش‌نامه شهرداری به مالکان هشدار داده است که در زمانی که می‌خواهند اقدام به گودبرداری کنند، تمهیدات لازم را به کار گیرند و از سیستم سازه نگهبان در زمان اجرای گودبرداری استفاده کنند.

اخلاصی افزود: متاسفانه برخی از سازندگان یا مالکان به خاطر منافع یا به لحاظ عدم‌دقت لازم از سازه نگهبان در عملیات گودبرداری بهره نمی‌گیرند. وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل شهرداری تهران هشدارهای لازم را پیرامون این مساله داده است و به مهندسان ناظر دستور داده پیش از اینکه دستور شروع کار را بدهند، حتما نقشه‌های ساختمان را کنترل کنند و دقت لازم را به خرج دهند که نقشه‌ دارای سازه نگهبان باشد و اگر احیانا نقشه فاقد سازه نگهبان بود، حتما این مساله را به اطلاع مالکان برسانند و به مالکان دستور دهند تا نقشه سازه نگهبان را تهیه کنند.وی افزود: در همین حال شهرداری اقدام به تهیه فرم‌هایی کرده که آنها را به شهرداری مناطق ارسال می‌کند که در قالب این فرم پیش از صدور پروانه ساختمان اجرای سازه نگهبان در عملیات گودبرداری از سوی مالک تضمین می‌شود.