انبوه‌سازان بخش‌خصوصی با بسته پیشنهادی به دیدار رییس‌جمهور می‌روند

جزئیات بسته بخش‌خصوصی برای مسکن

پیشنهاد اعطای اعتبار دو تا پنج ساله از سوی فروشندگان به خریداران. بسته پشت بسته

انبوه‌سازان با بسته پیشنهادی به دیدار رییس‌جمهور می‌روند

بسته پیشنهادی با هدف تقویت اقتصاد تولید مسکن، تهیه و تنظیم شده است

گروه مسکن - لیلا درخشان: در روزهایی که طراحی و ارائه «بسته» در بخش‌های مختلف اقتصاد در دولت رواج پیدا کرده، انبوه‌سازان نیز دست به کار شده‌اند و برای ساماندهی بازار مسکن و مهار قیمت‌ها، بسته‌ای اقتصادی برای تقدیم به دولت تنظیم کرده‌اند.

این دومین بسته‌ای است که طی ۱۰روز گذشته فعالان صنعت ساختمان اجرای مفاد آن را به دولت پیشنهاد می‌دهند. چند روز پیش‌تر نیز گروه مطالعات مسکن دانشگاه علم و صنعت بسته‌ای جامع با محتویات مالیاتی برای حذف سوداگران از بازار مسکن به دولت پیشنهاد داده بود.

انبوه‌سازان قرار است بسته پیشنهادی خود را در روزهای آینده و در ملاقات با رییس‌جمهور تقدیم رییس دولت کنند. آیا رییس‌جمهور که خود نیز قرار است این هفته یکسری سیاست جدید برای بخش مسکن را اعلام و ابلاغ کند، به بسته پیشنهادی انبوه‌سازان ترتیب اثر خواهد داد؟

به گزارش دنیای اقتصاد محور بسته پیشنهادی انبوه‌سازان برای حل معضل مسکن، تسهیل شرایط ساخت‌و‌ساز در کشور و تقویت بنیه مالی خریداران است.

مجتبی بیگدلی رییس انجمن انبوه‌سازان در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد درباره این بسته، گفت: بسته پیشنهادی با هدف تقویت اقتصاد تولید مسکن، تهیه و تنظیم شده است.

بیگدلی در توضیح بیشتر درباره بسته، گفت: نمی‌خواهیم ادعا کنیم بسته پیشنهادی انبوه‌سازان، قیمت مسکن را نصف می‌کند، اما به هر حال سازنده‌ها به‌خصوص انبوه‌سازان گلوگاه‌های مسکن را می‌شناسند می‌دانند مشکلات حوزه مسکن دقیقا از کجا ناشی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در بسته پیشنهادی یک‌سری مسائل انقباضی در روند ساخت‌و‌ساز را شناسایی کردیم و راهکارهای مربوط به حل آنها را در بسته آورده‌ایم.

بیگدلی افزود: این بسته حاوی تسهیلات تشویقی برای تولیدکنندگان در جهت افزایش تولید مسکن است که اگر دولت اجازه ارائه این تسهیلات را بدهد التهابات بازار فروکش خواهد کرد. وی درباره جزئیات بسته و تسهیلاتی که در آن در نظر گرفته شده است نیز چنین گفت: این تسهیلات در ارتباط با شرایط موجود بین فروشنده و خریدار است به طوری که تولیدکننده از منابع خود بین ۲ تا ۵ سال به خریدار مهلت پرداخت خواهد داد و بدین ترتیب راحت‌تر از قبل صاحبخانه می‌شود. با اجرای این شیوه که جزئیات بیشتر آن در بسته آمده است قیمت تمام شده مسکن کاهش چشمگیر خواهد یافت به طوری که قیمت آن در حد واحدهای اجاره به شرط تملیک خواهد رسید. رییس انجمن انبوه‌سازان تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است اگر دولت با اجرای شرایطی که در بسته پیشنهادی دیده شده، موافقت کند تامین مسکن برای مردم به مراتب راحت‌تر از اجرای طرح مسکن مهر خواهد شد.

به گزارش دنیای اقتصاد بخش دیگر بسته پیشنهادی انبوه‌سازان مربوط به نحوه ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها به سازندگان است. گفته می‌شود اگر بازپرداخت وام تولیدکنندگان مسکن در درازمدت انجام گیرد باعث خواهد شد تولیدکننده با خیال آسوده به ساخت و ساز بپردازد و در نتیجه ساخت و ساز رونق خواهد گرفت. انبوه‌سازان امیدوارند بسته پیشنهادی آنها مورد موافقت رییس‌جمهور واقع شود و بدین ترتیب ساخت مسکن در کشور وارد فاز جدیدی شود.

طرح:رامین براتی