گروه مسکن- میترا یافتیان: مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان از آغاز عملیات ساخت ۱۰هزار و یکصد واحد مسکونی شهری در این استان از سال گذشته خبر داد.

سیداصغر متولی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد افزود: در بخش مسکن شهری سال گذشته عملیات ساخت ۵هزار واحد مسکونی و در ادامه این برنامه در سال جاری نیز ساخت ۵هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی آغاز شده است. وی با اشاره به ساخت واحدهای مسکونی در بخش حساب ۱۰۰ امام‌ (ره) و نیز خیرین مسکن‌ساز گفت: در رابطه با حساب ۱۰۰ امام (ره) نیز با ساخت ۱۲۰۰ واحد مسکونی برای سال ۸۷ پیش‌بینی شده که منابع آن علاوه بر حساب ۱۰۰، از بخش‌های داخلی بنیاد مسکن، تامین می‌شود. همچنین زمین برای ساخت این واحدها نیز از سوی وزارت مسکن و شهرسازی اختصاص داده شده است.

وی گفت: این واحدها در ۲۱ حوزه فرمانداری در استان اصفهان توزیع می‌شود.

وی در ادامه به ساخت ۱۴ هزار واحد مسکونی از طریق خیرین مسکن‌ساز در این استان خبر داد و گفت: طرح بهره‌گیری از توان خیرین مسکن‌ساز از اواسط سال ۸۶ شروع شده که براساس آن مقرر شد در یک پروسه زمانی ۵ ساله با ۱۴ هزار واحد مسکونی با اولویت قرارگیری در شهر اصفهان ساخته شود. البته زمین مورد نیاز برای ساخت ۱۴۰۰ واحد مسکونی از این پروژه‌ها از طریق شهرداری و شورای شهر تامین می‌شود.

وی با‌بیان اینکه اهم فعالیت‌های بنیاد مسکن استان اصفهان عمران روستایی است، اظهار کرد: در این زمینه متعهد شدیم طرح‌ هادی کلیه روستاهای دارای جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار خانوار را تا ۲۲ بهمن امسال تهیه کنیم.

در رابطه با اجرای ماده ۱۳۳ براساس برنامه چهارم توسعه مبنی بر سنددار کردن مساکن روستایی در حوزه طرح‌های هادی، تمامی واحدهای روستایی واجد شرایط در این استان تا پایان برنامه چهارم توسعه (سال ۸۸) سنددار می‌شوند البته تاکنون نیز حدود ۱۱۲ هزار جلد سند روستایی در ارتباط با اجرای طرح‌های هادی روستایی صادر شده است.

وی اضافه کرد: همچنین درحال حاضر برای ۵۵ درصد روستاها طرح هادی اجرا شده، اما به‌دلیل این‌که منابع لازم برای اجرای این طرح‌ها در اختیار استانداری‌هاست، تسریع در تخصیص منابع بر افزایش پیشرفت اجرای این طرح‌ها موثر خواهد بود.

وی در ادامه به اجرای برنامه بازسازی سالانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی از سال جاری خبر داد و گفت: تا قبل از سال ۸۷ سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی مطابق برنامه دولت با لیست مورد بازسازی قرار می‌گرفت که در این میزان سهم استان اصفهان در سال ۸۴ حدود ۶۰ هزار واحد، سال ۸۵ حدود ۷ هزار واحد، سال ۸۶ حدود ۶ هزار و در سالجاری نیز تا سقف ۱۲ هزار واحد مسکونی روستایی درنظر گرفته شده است.

وی افزود: براین اساس به ازای بازسازی هر واحد مسکونی روستایی تا سقف ۵/۶ میلیون تومان وام بانکی با کارمزد ۵درصد به متقاضیان ارائه می‌شود.