اینجا فقط حرف پول است و پول، اینجا هر روز و هر لحظه میلیاردها تومان پول رایج کشور رد و بدل می‌شود، اینجا هر وجب و هر سانتیمترش از طلا گران‌تر و باارزش‌تر است، اینقدر با ارزش که به گفته صاحبان مغازه‌ها قیمتش کیلویی تعیین می‌شود ، اینجا قلب تجارت و بازرگانی کشور، بازار بزرگ تهران است. اگر تا به حال گذرتان به بازار بزرگ تهران افتاده باشد، می‌بینید که تنها چیزی را که در آن نمی‌توان قیمت‌گذاری کرد مغازه‌های داخل سراها و راسته‌های آن است.

قیمت مغازه‌ها در داخل بازار بزرگ تهران به هیچ عنوان بر مبنای یک قیمت مشخص و منطقه‌ای تعیین نمی‌شود اینجا هر کس هر قیمتی بخواهد روی مغازه خود می‌گذارد.

ریش‌سفید‌ها قیمت تعیین می‌‌کنند

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد: یکی از راه‌های تعیین قیمت مغازه‌ها در بازار تهران نظر ریش‌سفیدها است. اگر فردی قصد فروش مغازه خود را داشته باشد و فردی نیز پیدا شود که طالب این مغازه باشد به جای رفتن به بنگاه هر دو به اتفاق یکدیگر سراغ ریش‌سفیدها و یا قدیمی‌های بازار برای تعیین قیمت مغازه می‌روند.

اگرچه قیمت مغازه‌ها در بازار تهران نجومی‌و برای دارندگان مغازه‌ها، فروش مغازه با این قیمت‌ها وسوسه‌انگیز است، اما کمتر کاسبی حاضر به فروش مغازه خود است.

ترس از گران شدن مغازه تنها در عرض یک روز و ناتوانی در خرید مغازه‌ای دیگر موجب شده تا فروشندگان از معامله و فروش مغازه خود خودداری کنند.

قیمت‌های کیلویی

امیر عباسی آجیل فروش خیابان ۱۵خرداد به خبرنگار فارس می‌گوید: یک سال است که در خیابان ۱۵ خرداد خرید و فروش مغازه انجام نشده است چون قیمت‌ها بسیار بالا است و کسی هم حاضر به فروش نیست.

وی ادامه می‌دهد: قیمت مغازه در خیابان ۱۵، خرداد موقعیتی تعیین می‌شود و بر اساس متراژ نیست؛ البته باید بگویم که قیمت‌ها در این منطقه کیلویی است.

متری ۱۰۰میلیون تومان

عباسی در خصوص حدود قیمت مغازه در خیابان ۱۵ خرداد می‌گوید: قیمت مغازه در خیابان ۱۵ خرداد متری حدود ۱۰۰میلیون تومان به بالاست؛ البته در این خیابان مغازه متری ۸۰میلیون تومان هم وجود دارد که آن هم به محل مغازه مربوط می‌شود.

مغازه ۴میلیارد تومان

مرتضی فضل‌اللهی مغازه دار راسته پتوفروشان واقع در سبزه میدان به خبرگزارشی فارس می‌گوید: قیمت مغازه‌ها در محدوده سبزه میدان بالاست و در حقیقت نمی‌توان گفت که اینجا قیمت مغازه متری تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت مغازه در این منطقه به صورت موقعیتی تعیین می‌شود؛ البته باز هم قیمت‌ها متفاوت است به عنوان مثال قیمت یک باب مغازه ۶۰متری در این محدوده ۴میلیارد تومان هم معامله شده است که مربوط به یک سال پیش است.

رجبی مغازه‌دار لباس فروش در محدوده ۱۵ خرداد در خصوص اجاره بهای یک باب مغازه در بازار می‌گوید: در محدوده میدان ۱۵ خرداد اجاره یک باب مغازه حدودا ماهی ۲میلیون تومان با پیش‌پرداخت ۷۰میلیون تومان است.

وی ادامه داد: اینجا اجاره بهای یک باب مغازه به صورت سالانه محاسبه و ابتدا نیز دریافت می‌شود؛ یعنی به طور معمول اجاره یک باب مغازه ۱۵ متری سالانه حدود ۴۰میلیون تومان تا ۵۰میلیون تومان است.

حجره بهتر از بانک سود می‌دهد

قیمت مغازه در پاچنار حدود ۴۵میلیون تا ۵۰میلیون تومان تخمین زده می‌شود. رحیم‌پور می‌گوید: قیمت‌ها در این مکان بالاست و هر چند که بازار مثل گذشته نیست؛ اما کسی هم حاضر به فروش نیست.

وی ادامه داد: حتی اگر بازار کساد هم باشد ما حاضر به فروش مغازه و سپرده‌گذاری در بانک نیستیم؛ چرا که سال به سال قیمت مغازه بالاتر می‌رود بنابراین این سرمایه‌گذاری بهتر از سپرده‌گذاری در بانک است.

فروشنده‌ها بازنده‌اند

بازار سلطانی نیز یکی از بازارهایی است که بیشتر به فروش بدلیجات و لباس زیر اختصاص دارد و قیمت مغازه در آن نسبت به سایر بازارها از قیمت‌های پایین‌تر برخوردار است.

بهزاد رمضانی در خصوص قیمت مغازه در این محدوده می‌گوید: قیمت‌ها به صورت متراژی تعیین نمی‌شود؛ چراکه هر فردی هرچه که دوست داشته باشد قیمت می‌دهد.

وی ادامه داد: خرید و فروش مغازه به ندرت صورت می‌گیرد و دلیل آن هم این است که فروشنده بازنده این معامله است؛ چرا که اگر مغازه خود را بفروشد دیگر نمی‌تواند مغازه‌ای با همان مشخصات خریداری کند پس کسی فروشنده نیست، حتی اگر پول بیشتری بدهید.