ضمانت نامه کیفیت برای ساختمان‌های جدید صادر می‌شود

مهندسان ناظر باید گزارش لحظه‌ای از مراحل ساخت را به سازمان نظام مهندسی ارائه کنند

گروه مسکن - لیلا درخشان: با اجرای مقررات جدید ساختمان‌سازی در تهران، از این پس همه ساختمان‌های جدید به شناسنامه فنی و ضمانتنامه کیفیت مجهز می‌شوند. اجرای مقررات جدید ساخت‌و‌ساز که نتیجه تفاهم مشترک مابین سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران است، مهندس ناظر را به‌صورت لحظه‌ای تحت کنترل قرار می‌دهد و از همه مهمتر شرایطی را فراهم می‌کند تا اعتماد خریداران واحدهای مسکونی جدید به مباحث فنی و کیفی سازه جلب شود.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد درباره مکانیزم جدید کنترل ساختمان‌سازی گفت: در این مکانیزم مهندس ناظر موظف می‌شود گزارش مقطعی از عملیات ساخت را به سازمان نظام مهندسی اطلاع دهد.

با اجرای طرح اتصال هماهنگ سیستم الکترونیکی سازمان نظام مهندسی به سیستم الکترونیکی شهرداری تهران از این پس ساخت‌و‌ساز فقط توسط متخصصان انجام می‌شود.

مهندس عباس اخلاصی، مدیرکل معماری و ساختمان شهرسازی شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: با راه‌اندازی این سیستم مکانیزه مهندسان کد رمز و شناسایی اختصاصی خود را دریافت کرده و سپس وارد این سامانه می‌شوند تا گزارش‌های روند کار خود را ارسال کنند. وی افزود: معمولا پس از این‌که مالک برای احداث ساختمان اقدام به تشکیل پرونده می‌کند ضروری است تا در ابتدای امر فاز یک احداث بنا را به تصویب شهرداری برساند که این مرحله جزو مراحل اجرایی محسوب نمی‌شود و طی کردن آن مشخص و فاقد مشکل است.

وی خاطرنشان کرد: اما فاز ۲ احداث ساختمان مربوط به نقشه‌های اجرایی است که در این فاز باید مقررات ملی ساختمان رعایت شود و در نتیجه سازمان نظام مهندسی باید وارد عمل شود تا اجرای مطلوب این مقررات را کنترل و تایید کند و نتیجه این کنترل را به منطقه ارسال می‌کند. اخلاصی اظهار داشت: معمولا سازمان نظام مهندسی با اتکا به سیستم مکانیزه نظام مهندسی اقدام به گزینش مهندس‌ناظر می‌کند که معمولا ظرف مدت معینی، مهندس ناظر باید موافقت خود را با این انتخاب اعلام کند. وی گفت: در صورت موافقت مهندس ناظر مشخصات وی در سیستم ضبط می‌شود و پس از این مرحله مشخصات وی برای شهرداری ارسال می‌شود تا پروانه ساختمانی صادر شود که در واقع با این روند مشخصات دقیق مهندسان ناظر و مجری طرح مشخص و ثبت می‌شود و بر مبنای آن عملیات ساخت و ساز آغاز می‌شود.

مدیر کل معماری و ساختمان شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد: با آغاز کار ساخت و ساز، مهندسان وظیفه دارند گزارش روند اجرایی کار خود را از طریق سامانه الکترونیکی بر روی فرم‌های طراحی شده ارسال کنند که یک نسخه از این گزارش به شهرداری منطقه مربوطه، سازمان نظام مهندسی و همچنین سازمان امور مهندسان مرکز ارسال می‌شود و پس از اینکه مراحل ساخت به اتمام رسید، مجری طرح موظف است بر اساس گزارش‌های مقطعی و اقداماتی که در جریان ساخت و ساز وجود دارد، آن گزارش را همراه

با ضمانت‌نامه کیفیت ساخت و ساز به سازمان نظام مهندسی ارجاع دهد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی نیز بر اساس این مدارک شناسنامه فنی ساختمان را صادر می‌کند. اخلاصی با اشاره به اینکه اجرای مراحل عنوان شده در عملیات ساخت و ساز در راستای عملی کردن ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی است، گفت: نتیجه اجرای این فرآیند این است که شهرداری بر مبنای مدارک ارسال شده از سوی سازمان نظام مهندسی اقدام به صدور پایان کار می‌کند و متعاقب این اتفاق جریان ساخت و ساز فقط در دست افراد متخصص و با صلاحیت خواهد بود. اخلاصی خاطرنشان کرد: در واقع ارائه ضمانت‌نامه ساخت و ساز به خریداران سندی خواهد بود که بر مبنای آن خریدار با اطمینان خاطر اقدام به خرید ساختمان خواهد کرد و مطمئن می‌شود ساختمان طبق اصول مهندسی ساخته خواهد شد.