معاون فنی و عمرانی سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اشاره به سالگرد تصویب قانون جامع حمایت از معلولان گفت: مناسب‌سازی معابر شهر تهران با هدف آسایش و رفاه معلولان صورت گرفته است. مهندس رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان مطلب فوق، اظهار کرد: ضوابط پیاده‌روسازی از سال ۱۳۸۰ مورد مطالعه و اجرا قرار گرفته و به صورت دستورالعمل برای مناطق ارسال و طرح‌های پایلوت آن در هفت منطقه شهر تهران اجرا شده است.

وی با اشاره به پروژه مناسب‌سازی خیابان ولی‌عصر (عج) از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش، افزود: این فاصله ۱۸‌کیلومتری مناسب‌سازی شده است و اختلاف سطح حدود ۷۰۰‌متری این دو میدان کاهش قابل‌توجهی پیدا کرده و تقریبا در این مسیر، هیچ پله‌ای وجود ندارد، در تقاطع‌ها نیز اختلاف سطح بسیار کم و مناسب عبور ویلچر سواران است.

رضایی در عین حال از پیاده کردن الگوی مناسب‌سازی خیابان ولی‌عصر (عج) در خیابان انقلاب، حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی و خیابان شریعتی خبر داد و گفت: طراحی و اجرای مناسب سازی پیاده‌روهای خیابان شریعتی توسط شهرداری‌های مناطق انجام می‌شود.

معاون فنی و مهندسی سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: در جریان اجرای طرح‌های مناسب‌سازی، محیط شهری، این طرح‌ها مورد سوءاستفاده افراد محلی و گذری قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، کاهش اختلاف سطح در تقاطع‌ها زمینه‌ای را برای گذاشتن خودروها و موتورسیکلت‌ها در پیاده رو فراهم کرده و به دلیل نبود فرهنگ مناسب، شرایط برای معلولان هم سخت می‌شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از پیاده‌روها برای جلوگیری از عبور موتورسیکلت‌ها مجبور به گذاشتن موانع فیزیکی شده‌ایم، اما سعی شده است که این المان‌ها طوری تعبیه شوند که امکان عبور ویلچر وجود داشته باشد.

معاون فنی و عمرانی سازمان زیباسازی شهرداری تهران همچنین از ایجاد مسیرهای خاص حرکت نابینایان در شهر خبر داد و گفت: در مسیر میدان راه‌آهن تا میدان تجریش به دلیل وجود پارکت‌های طرح‌دار این امکان برای افراد نابینا و کم‌بینا وجود دارد که موانع را تشخیص دهند از سوی دیگر در این مسیر کلیه تابلوها، علائم و مانع‌های مختلف غیرمتعارف جمع‌آوری و تمام مبلمان شهری در عرض یک متر پیاده رو تعبیه شده‌اند. وی در ادامه از ایجاد زمینه برای احداث گشت‌گاه‌های مختلف در شهر تهران خبر داد و گفت: مطالعات و طراحی دو گشت‌گاه در فلکه اول و دوم نازی‌آباد (منطقه ۱۶) و خیابان مظفر انجام شده است و در حال انجام مقدمات کار اجرایی آنها هستیم.

رضایی خاطرنشان کرد: با ایجاد این گشت‌گاه‌ها امکان تفریح و سرگرمی و استفاده از فضاهای فرهنگی و هنری معلولان و مردم عادی بدون دغدغه‌ برخورد با وسایل نقلیه به وجود می‌آید.

وی در پایان به اعتبار ۲۰‌میلیارد تومانی سال گذشته سازمان نوسازی در مناسب‌سازی خیابان ولی‌عصر (عج) اشاره کرد و گفت: تقریبا معادل همین مبلغ از سوی مناطق ۲۲‌گانه شهرداری تهران برای مناسب‌سازی معابر هزینه شده است.