برجی با ارتفاع 3 کیلومتر و ظرفیت یک‌میلیون جمعیت

بلندترین برج دنیا به ارتفاع ۲ مایل و با قابلیت اسکان یک‌میلیون نفر در آینده نزدیک ساخته خواهد شد. هر مایل معادل ۶۰/۱کیلومتر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایده طراحی و ساخت این برج دو مایلی از سوی شرکت Eugene Tsui ارائه شده و قرار است در آینده‌ای نزدیک تحت عنوان نام Ultima Tower ساخته شود. این برج که بالغ بر یک‌میلیون نفر ظرفیت دارد در برابر عوامل طبیعی نظیر باد، آب و سیل و زمین لرزه‌ها مقاوم خواهد بود.

کارشناسان می گویند، این برج بیشتر از آنکه شبیه یک پروژه بزرگ معماری باشد تلفیقی از اکوسیستم‌های مختلف در ابعاد کوچک است.

کارشناسان این شرکت که ایده خود برای ساخت این برج را یافتن راهی مناسب برای پاسخگویی به ازدیاد جمعیت جهان عنوان کرده‌اند هم اکنون بر روی طرح‌های اولیه تولید انرژی و حمل و نقل در این برج کار می‌کنند.

بر اساس گزارش گیزمگ، کارشناسان این شرکت مواردی نظیر سرویس‌دهی، تامین انرژی، ایجاد امنیت، تهیه وتوزیع آب و نیازهای حمل‌ونقل را از مهم‌ترین چالش‌های فراروی این پروژه عنوان کرده‌اند.

شکل این برج الهام گرفته از شکل خانه موریانه‌ها خواهد بود. سازه‌ای که بر این اساس ساخته خواهد شد آیرودینامیک بوده و در نتیجه در برابر زمین لرزه‌ها کاملا مقاوم است.

سیستم خنک‌کنندگی این سازه که طول پایه آن یک مایل عنوان شده نیز دقیقا مشابه سیستمی است که در خانه موریانه‌ها وجود دارد به گونه‌ای که جریان آب و هوای خنک در قسمت فوقانی برج وجود دارد و از این طریق حرارت اضافی به سطوح فوقانی جو منتقل می‌شود.

این سازه ۱۵۰‌میلیون فوت مربع (۱۴هزار کیلومتر مربع) مساحت دارد و از سلولهای خورشیدی پوشیده می‌شود. همچنین از وجود توربین‌های بادی و ژنراتورهای ویژه برای تامین انرژی مورد نیاز آن استفاده خواهد شد.

هنوز مکان ساخت این برج اعلام نشده است، اما برآورد می‌شود با هزینه نجومی ۱۵۰میلیارد دلار ساخته شود.