گروه مسکن - پس از ۳جلسه بحث و بررسی در شورای شهر تهران، بالاخره مجوز انتشار اوراق مشارکت شهرداری در بافت فرسوده توسط اعضای شورا به تصویب رسید و براساس آن قرار است بودجه سازمان نوسازی شهر تهران در سال ۸۷ به ۲هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان برسد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، در نود و ششمین جلسه علنی شورای شهر طرحی در دستور کار بود که یک فوریت آن در جلسه سه هفته پیش به تصویب رسیده بود، اما در جلسه هفته گذشته به دلیل برخی ایراداتی که توسط کمیسیون توسعه و عمران شورا به آن وارد شد به‌رغم اختصاص بخش عمده سازمان جلسه از دستور خارج شد و بالاخره روزگذشته مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری تهران در سال ۸۷ برای نوسازی بافت فرسوده صادر شد.

حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر خواستار ارائه جزئیات کارهایی شد که قرار است برای نوسازی بافت های فرسوده توسط سازمان نوسازی انجام شود.

وی درباره بودجه سازمان نوسازی در سال ۸۷ گفت: بودجه فعلی سازمان در سال ۸۷ که بخشی از آن تعهدی است رقم ۲ هزار میلیارد تومان است اختصاص که با ۷۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت به ۲هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی گفت: شهرداری باید برنامه های خود در زمینه تملک زمین، تاسیسات زیربنایی در محلات فرسوده و نوسازی واحدهای فرسوده را به شورا ارائه کند.

در جلسه دیروز که به دلیل جلسه ای کاری هیچ کدام از مسوولان سازمان نوسازی حضور نداشتند، مهدی چمران رییس شورا گفت: قرار است سازمان نوسازی برنامه های اجرایی چگونگی جذب هزینه کرد و باز پرداخت فروش اوراق مشارکت را به شورا بیاورد.

در این طرح با استناد به مفاد بند ۲۳ از ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۸۷ کل کشور که مبلغ هزار میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده کلانشهرها اختصاص داشت مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان توسط شورا برای تهران در نظر گرفته شد.

براساس تبصره یک این طرح، سود علی الحساب اوراق مشارکت براساس نرخ رسمی مصوب در سال ۸۷ دولت به صورت روز شمار است که هر سه ماه یکبار به دارندگان اوراق مشارکت پرداخت می شود و در پایان اجرای پروژه های مذکور سود نهایی محاسبه و در صورت افزایش میزان سود از نرخ ۵/۱۵ درصد، الباقی آن به خریداران اوراق مشارکت مربوط پرداخت می شود.

تبصره ۲ این طرح درباره سر رسید اوراق مشارکت است که طبق این طرح ۵ ساله ذکر شده و شهرداری تهران مسوولیت استفاده بهینه از وجوه حاصل و تضمین بازپرداخت اصل و نوع آن را در سر رسیدهای مورد توافق بانک عامل بر عهده خواهد داشت.همچنین طبق تبصره ۳ شهرداری موظف شد تا در راستای مدیریت مالی پروژه‌ها با رعایت ماده هفتاد و یکم قانون شوراها نسبت به افتتاح حساب‌های خاص «منابع - مصارف و بازپرداخت» اقدام کرده و وجوه حاصل از فروش اوراق و سود سپرده آن را در حساب منابع مذکور واریز و براساس توافقنامه ای به سازمان نوسازی شهر تهران برای اجرای پروژه‌های مربوطه منتقل کند.مصرف وجوه حاصله یا درآمدهای پروژه نیز به غیر از محل‌های تعیین شده ممنوع است.بنابر تبصره ۳ این ماده واحده شهرداری تهران براساس توافقنامه‌ای که با سازمان نوسازی شهر تهران مبادله خواهد کرد، اجرای پروژه‌ها در قالب مطالعات توجیهی و طراحی های صورت گرفته را به سازمان مذکور واگذار

می‌کند. از این رو سازمان یاد شده براساس توافقنامه تبصره ۳، سازمان نوسازی مسوولیت بازپرداخت تعهدات حاصله را بر عهده خواهد داشت. ضمن اینکه شهرداری تهران تضمین بازپرداخت را در صورت اقدام نکردن به موقع سازمان مزبور بر عهده خواهد گرفت.

همچنین شهرداری تهران موظف است در صورت تحقق موضوع ماده واحده این طرح، نتیجه افزایش منابع مذکور را در لایحه متمم بودجه سال ۸۷ خود تا انتهای سال جاری برای تصویب به شورا ارائه کند.

براساس تبصره پایانی این مصوبه نیز شهرداری تهران مکلف است هر سه ماه یکبار گزارش مالی و اجرایی پروژه ها را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.