ویژگی‌های طرح تفصیلی جدید شهر تهران

محمدتقی تقی‌زاده*

طرح تفصیلی جدید شهر تهران در اواخر سال گذشته به تصویب مراجع قانونی رسید و از ابتدای سال‌جاری برای اجرا ابلاغ شد. این طرح در چارچوب اهداف و چشم‌انداز کلی طرح جامع شهر تهران در سال ۸۶ مصوب شد و از مهم‌ترین نکات و ویژگی‌های آن راهبردی و ساختاری بودن آن است که به صورت zoning در چهار پهنه مسکونی (R) فعالیت ( S ) مختلط ( M ) و فضای سبز و باز ( G ) تهیه شد که ۴۰ درصد وسعت به پهنه سکونت، ۲۹ درصد پهنه فعالیت، ۱۰ درصد پهنه مختلط و حدود ۲۰ درصد به پهنه سبز و باز اختصاص یافته است.

همانگونه که اشاره شد این طرح در چارچوبی راهبردی و منعطف و با سیالیت بیشتر نسبت به طرح گذشته که درآن کاربری اراضی به صورت ثابت (fix) در محدوده و اراضی شهر منعکس شده بود، تهیه شد که این امر تحقق پذیری طرح را افزایش داده و از ویژگی‌های بارز آن به شمار می‌آید. البته لازمه تحقق‌پذیر کردن بیشتر طرح جدید استفاده از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای پیش‌بینی شده در طرح است از جمله استفاده مطلوب از اراضی ذخیره‌نوسازی و طرح‌های موضعی و موضوعی که به عنوان فرصت‌های پیش رو برای اجرایی و تحقق‌پذیر کردن بخشی از کمبودها همانند تامین سرانه‌ها و فضاهای خدماتی و عمومی‌ در نقاطی از شهر تهران و همچنین بهره بردن از فرصت‌های سرمایه‌گذاری که موجب تحولات کالبدی و فضایی در نقاط مختلف شهر می‌شود.

بنابر توضیحات فوق در جمع‌بندی و نتیجه‌گیری باید اشاره کرد که برای دستیابی به اهداف طرح جامع و تفصیلی شهر تهران با استفاده از ابزارها و ضوابط و مقررات پیش‌بینی شده و همچنین سامانه هوشمند در اجرا که خوشبختانه این امر هم جنبه اجرایی پیدا کرده، در آینده می‌توان شرایط کیفیت بهتر زندگی در شهر تهران و رضایت مندی نسبی شهروندان را حاصل کرد. اگر چه هر طرح و برنامه‌ای در اجرا دارای نواقصی خواهد بود ولیکن با توجه به ویژگی‌های این طرح که برشمرده شده همان انعطاف‌پذیری آن در طی زمان اجرا می‌توان اشکالات احتمالی را برطرف کرد. این امر از قابلیت‌ها و ویژگی‌های بارز طرح تفصیلی جدید شهر تهران است.

*رییس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج