ارزش واقعی وام مسکن خبرنگاران چقدر است؟

این وام ۲۸درصد هزینه خرید مسکن را پوشش می‌دهد

گروه مسکن: هدیه‌ای که سال گذشته دولت مصوب کرده بود به جامعه ۱۵ هزار نفری خبرنگاران کشور در قالب

«وام خرید مسکن» اعطا کند، با تصمیم جدید کارگروه مسکن، عملا از حالت هدیه خارج شده و جنبه یک مصوبه دولتی سختگیرانه را پیدا کرده است. طبق آنچه این کارگروه به نیابت از هیات‌دولت در این‌باره تصویب کرده، وام خرید مسکن مخصوص خبرنگاران ۳۵ میلیون تومان است که فقط به خبرنگارانی که تاکنون از تسهیلات و امتیازات دولتی استفاده نکرده‌اند - فرم ج افراد باید سبز باشد، یعنی اینکه تاکنون زمین یا مسکن از دولت نگرفته باشند - تعلق می‌گیرد.

در این حالت، شاید بیش از نیمی از خبرنگاران به عنوان بخشی از متقاضیان مسکن که امید داشتند با دریافت وام خرید مسکن، بتوانند صاحب‌خانه شوند، باید قید دسترسی به این تسهیلات را بزنند.

اما ارزش واقعی وام ۳۵ میلیون تومانی خرید مسکن چقدر است؟

ارقام کنونی که این روزها در تهران برای فروش واحدمسکونی نوساز اعلام می‌شود حکایت از آن دارد که این وام، حداکثر ۲۸ درصد هزینه خرید مسکن را پوشش می‌دهد.

در حال حاضر میانگین قیمت فروش واحدمسکونی نوساز در تهران چیزی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که قیمت فروش کوچکترین واحدمسکونی (۵۰ مترمربع) ۱۲۵ میلیون تومان برآورد می‌شود.

به این ترتیب با فرض اینکه قیمت مسکن ظرف ماه‌های آتی ثابت بماند، دارندگان وام ۳۵میلیون تومانی باید حداقل ۸۵ میلیون تومان پول نقد برای خرید مسکن در اختیار داشته باشند. طی سال‌های گذشته دولت چندین بار مجوزهای موردی برای پرداخت وام خرید مسکن به اقشار مختلف صادر کرد که در اغلب آنها، شرطی مبنی بر سبز بودن «فرم ج» مطرح نبود.

وام خرید مسکن خبرنگاران نیازی به سپرده‌گذاری ندارد، اما بانک مسکن در حال حاضر به شرط سپرده‌گذاری یک‌ساله، ۲۰ میلیون تومان وام خرید مسکن به هر متقاضی پرداخت می‌کند.