پهنه‌ها قابل تغییر نیستند

گروه مسکن- سخنگوی شورای شهر تهران از احتمال بروز تخلف و اشکالاتی در اجرای طرح تفصیلی تهران خبر داد و به شهروندان نسبت به اظهارنظرهای جدید برخی از افراد در قالب مامورین شهرداری برای اجرای طرح تفصیلی جدید هشدار داد. به گزارش «دنیای اقتصاد» گرچه سخنگوی شورای شهر تهران بر نبود احتمال تغییر پهنه‌های طرح تفصیلی تهران تاکید کرد، اما با اشاره به ارائه گزارش بروز برخی تخلفات در اجرای طرح تفصیلی تهران در جلسه غیرعلنی شورا، بر احتمال بروز تخلف در اجرای طرح تفصیلی صحه گذاشت.خسرو دانشجو عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اطمینان کامل شهروندان از ثبات موقعیت املاک خود در یکی از چهار پهنه طرح تفصیلی اظهار کرد: پهنه‌هایی که در طرح تفصیلی جدید تهران آمده به هیچ عنوان قابل تغییر نیستند.

نظارت مستتر بر طرح تفصیلی

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص نحوه نظارت بر اجرای طرح تفصیلی تهران گفت: مکانیزم اجرای طرح تفصیلی به گونه‌ای تدوین شده که نظارت در درون آن مستتر است، یعنی تمامی مراحل اجرایی آن به صورت سیستماتیک و مکانیزه پیش خواهد رفت.دانشجو افزود: البته احتمال بروز تخلف در هر سیستمی وجود دارد، همچنان که همین امروز یکی از اعضای شورا در ارتباط با مواردی که به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده، ‌ایراداتی را گرفتند که مسلما مطابق با قانون در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح خواهد شد تا تغییرات احتمالی به اجرای طرح تفصیلی لطمه‌ای وارد نکند.او به تذکر حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در خصوص برخی اقدامات کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص طرح تفصیلی و اعمال برخی تغییرات در آن اشاره کرد و گفت: رییس کمیسیون عمران ایرادی در خصوص نحوه تعامل با شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح کرد، چرا که اگر چه طبق قانون این شورا حق اعمال تغییر در طرح تفصیلی را دارد، اما باید دید که تغییرات اعمال شده لطمه‌ای به اجرای آن می‌زند یا نه؟

به موقعیت املاک خود اطمینان کنید!

دانشجو در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر میزان اطمینان مردم از موقعیت قرارگیری املاک خود در چهار پهنه طرح تفصیلی گفت: پهنه‌های طرح تفصیلی قابل تغییر نیست، مگر‌اینکه مالک خواهان تغییر کاربری تعیین شده در طرح باشد و مثلا بخواهد کاربری مسکونی ملک خود را به کاربری سبز تغییر دهد.وی افزود: بنابراین استعلام افراد از طرح تفصیلی در خصوص موقعیت املاکشان کاملا قابل اطمینان است.

مردم به اظهارنظرهای شفاهی اطمینان نکنند

او در پاسخ به سوال دیگری درخصوص این موضوع که ظاهرا عده‌ای با نام مامور شهرداری تهران به در منازل مسکونی شماری از شهروندان مراجعه کرده و به آنها اعلام کرده‌اند که ملک شما در پهنه سبز قرار دارد و باید هرچه زودتر نسبت به فروش آن اقدام کنید و این در حالی است که در طرح تفصیلی ملک آنها در پهنه مسکونی قرار داشته است به «دنیای اقتصاد» گفت: شهروندان نسبت به مراجعات و اظهارنظرهای افراد ناشناس اطمینان نداشته باشند و تنها سایت شهرداری تهران را به عنوان سیستم و کانال رسمی ارتباطی با خود بشناسند.

دانشجو با تاکید بر اینکه قرار نیست هیچ اتفاق پشت پرده‌ای در خصوص طرح تفصیلی رخ دهد، اظهار کرد: تنها کانال رسمی برای تعیین موقعیت املاک شهروندان، سایت رسمی شهرداری تهران است و‌ این‌طور مراجعات تنها منجر به سوءاستفاده خواهد شد.

مردم به شورای شهر مراجعه کنند

دانشجو همچنین از شهروندان خواست در صورت مشاهده چنین مواردی که نیاز به بررسی بیشتر دارد می توانند به شورای شهر مراجعه کنند.

ماجرای تبدیل فضای سبز به ساختمان

در حالی که در چند وقت اخیر شورای شهر پیگیر جلوگیری از تغییر کاربری فضای سبز سطح شهر از سوی مدیریت شهری شده، اما روزگذشته سخنگوی شورای شهر در اظهارنظری جالب ماجرای جدیدی را از علت تبدیل برخی از فضاهای سبز سطح شهر به کاربری مسکونی نقل کرد.

دانشجو درباره ساخت‌وسازهایی که با قطع تعداد زیادی درخت در برخی مناطق تهران از جمله جنت آباد در حال انجام است، توضیح داد: در سنوات دور، مدیریت شهری در تهران تصمیم گرفت که در برخی زمین‌هایی که مالک شخصی و سند داشتند، اما در آن زمان کاربری خاصی نداشتند بدون اذن مالک درخت بکارد و حل و فصل مشکل مالکیت را به آینده موکول کردند. او اضافه کرد: این اقدام در زمین‌های بسیار زیادی انجام شد، اما در بسیاری از این موارد مالکین با شهرداری به توافق نرسیدند و به همین دلیل برای اخذ پروانه ساختمانی از طریق دستگاه قضایی اقدام کردند و در نهایت شهرداری مکلف به صدور پروانه برای این زمین‌ها شد. به گفته دانشجو، تخریب فضا‌های سبز برخی از مناطق پایتخت به‌این دلیل انجام شده است.