قالیباف طرح تفصیلی را «ابلاغ» کرد

بخشنامه اجرای طرح تفصیلی دیروز

به بدنه شهرداری تکلیف شد

مدیران شهرداری این هفته

برای اجرای دقیق طرح سوگند می‌خورند

گروه مسکن- بهشاد بهرامی: شهردار تهران دیروز بخشنامه اجرای طرح تفصیلی را ابلاغ کرد.

تکلیفی که قالیباف روز گذشته به صورت کتبی برای بدنه شهرداری تعیین کرد، همان مسوولیتی است که گفته می‌شود از ۱۸ روز گذشته کارمندان شهرداری موظف به اجرای آن شده‌اند. هفته اول امسال شهرداری اعلام کرده بود طرح تفصیلی تهران در همه مناطق به اجرا درآمده و دفاتر خدمات الکترونیک به دریافت این طرح، موظف شده‌اند مجوزهای ساختمانی را براساس مقررات طرح جدید، صادر کنند این در حالی است که تا دیروز دفاتر خدمات الکترونیک منتظر ابلاغ کتبی طرح توسط شهردار بودند و در این مدت طبق اعلام یک عضو شورای‌شهر تهران، صدور پروانه ساختمانی در تهران عملا متوقف شده بود.

به این ترتیب با بخشنامه‌ای که روز گذشته توسط شهردار تهران صادر شد، امید می‌رود فاز اجرایی طرح تفصیلی به طور کامل آغاز شود. هر چند هنوز باتوجه به اینکه جزئیات طرح تفصیلی منتشر نشده، نمی‌توان به اجرای کامل آن دل بست.

سوگند‌نامه این هفته

به گفته برخی از مدیران شهرداری بنا شده به دنبال حکم شهردار تهران نشستی عمومی در هفته آینده با حضور مدیران ارشد شهرداری برای اطلاع‌رسانی در خصوص طرح تفصیلی تهران برگزار شود و در‌این نشست تمامی مدیران شهری و اعضای شورای شهر برای اجرای دقیق طرح تفصیلی تهران «سوگندنامه»ای را بخوانند تا به‌این ترتیب همه مدیران شهری به اجرای آن مقید و پایبند شوند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» محمدباقر قالیباف در بخشنامه خود تمامی سازمان‌‌های تابع شهرداری را مکلف به اجرای طرح تفصیلی کرده و ماموریت اصلی هماهنگ سازی و مکانیزه کردن فرآیندهای طرح تفصیلی را بر دوش معاونت شهرسازی و معماری گذاشته و اظهار کرده تمامی اقدامات شهرسازی از ابتدای سال در قالب طرح تفصیلی جدید بوده است.

متن بخشنامه به شرح زیر است:

«حال که با انجام فرآیندهای کارشناسی - مدیریتی فشرده و مستمری که با سلسله‌ای از هماهنگی‌‌ها و تصمیمات بخشی و فرابخشی ما بین دستگاه‌های ذی صلاح و دست‌اندرکاران دولت، شورای اسلامی شهر تهران و مجموعه شهرداری تهران صورت پذیرفت‌، امر تهیه و تطبیق اسناد طرح تفصیلی یکپارچه جدید شهر تهران در قالب نقشه‌‌های یک دو هزارم و مجموعه ضوابط و مقررات آن با سند طرح جامع و نقشه‌‌های یک ده هزارم به سرانجام رسیده، ضروری است کلیه مدیران و کارشناسان واحدهای تابعه شهرداری تهران بر اساس طرح مذکور اقدام کرده و آن را سرلوحه و محور برنامه‌‌ها و اقدامات اجرایی خود قرار دهند.

ویژگی راهبردی-ساختاری اسناد توسعه شهری جدید شهر تهران (طرح جامع و تفصیلی) از یک طرف نیازمند راهبری، پایش و کنترل مستمر و از طرف دیگر ماهیت سیال و منعطف طرح‌‌های مذکور در کنار کالبد زنده شهر و مسائل مبتلا به آن نیازمند بررسی و ارزیابی بازخوردهای ناشی از اجرای آن است که تلاش مضاعف و پیوسته‌ای را به منظور تدقیق، اصلاح و تکمیل طرح، طلب می‌کند، ‌این مهم توسط معاونت شهرسازی و معماری با همکاری سایر واحدهای تابعه در طول یکسال اول اجرای طرح تفصیلی جدید، صورت خواهد

گرفت.

به منظور عملیاتی شدن طرح تفصیلی جدید، معاونت شهرسازی و معماری و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به اعمال اسناد طرح به صورت هوشمند در سامانه یکپارچه شهرسازی و سامانه طرح تفصیلی با هدف بهره‌برداری در کلیه فرآیندها و اقدامات شهرسازی به صورت مکانیزه اقدام نموده‌اند که از ابتدای سال ۱۳۹۱ هرگونه اقدامی صرفا در این چارچوب صورت می‌پذیرد.

لذا پیرو ابلاغیه طرح راهبردی-ساختاری جامع جدید شهر تهران به شماره ۸۷۱۷۸۰۳/۸۷۱۰ مورخ ۳۰/۲/۸۷ ۱۳ و با توجه به تصویب کلیات طرح تفصیلی طی مصوبه ۴۵۴ مورخ ۴/۹/۸۷ ۱۳کمیسیون ماده ۵ و با عنایت به تصویب نهایی طرح تفصیلی جدید شهر تهران و ضوابط و مقررات آن در جلسات مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۹۰ و ۲۲/۱۲/۱۳۹۰ کمیسیون ماده ۵ شهر تهران ، به این وسیله طرح تفصیلی جدید شهر تهران به صورت سیستمی جهت اجرا ابلاغ می‌شود.»