خانه‌تکانی در شهرداری تهران
پدر طرح تفصیلی تهران رفت
گروه مسکن- بهشاد بهرامی: محمد‌باقر قالیباف در آستانه سال جدید، ترکیب مدیران ارشد شهرداری‌تهران را تغییر داد.
شهردار تهران دیروز دو معاون ارشد و هشت نفر از شهرداران مناطق 22گانه را منصوب کرد.

ترکیب جدید تیم قالیباف در شهرداری نشان می‌دهد اداره پایتخت از سال۹۱ در اختیار مدیران جوان -زیر ۴۰سال- قرار می‌گیرد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» از روی آنچه دیروز قالیباف در مراسم تودیع‌ومعارفه مدیران خود مطرح کرد و همچنین با استناد به وقایع دو ماه گذشته، می‌توان حدس زد که سال آینده نظام شهرسازی و ساخت‌وساز در کلان‌شهر تهران از اساس، «دگرگون» می‌شود.
هم‌اکنون پشت‌گرمی شهردار و مدیران شهرسازی به طرح‌تفصیلی تهران باعث شده این افراد متفاوت از قبل، مشکلات موجود در نظام شهرسازی تهران را بی‌پرده بازگو کنند؛ طوری که ماه گذشته بعد از آخرین جلسه کمیسیون ماده۵ که طرح تفصیلی در آنجا به تصویب رسید، مدیرکل شهرسازی شهرداری از پایان «نظام چانه‌زنی» در شهرداری برای صدور مجوز ساخت خبر داد و چند روز بعد هیربد معصومی، معاون وقت شهرسازی شهرداری نیز بر شفاف‌شدن مراحل صدور پروانه‌ساخت و کنارگذاشتن سلایق فردی در این پروسه تاکید کرد.
هیربد معصومی که طی سه‌سال گذشته سکان شهرسازی تهران را در اختیار داشت، دیروز با حکم قالیباف از ساختمان معاونت شهرسازی نقل‌مکان کرد تا با حکم جدید قالیباف، در سمت دستیار ویژه، بر ریز مفاد اجرایی طرح تفصیلی تهران، نظارت کند.به گزارش «دنیای‌اقتصاد» معضل اساسی این روزهای ساخت‌وساز در تهران عبارت است از تصمیم‌گیری‌های شخصی و گاهی اوقات سلیقه‌ای مدیران درباره تعداد طبقات، سطح‌ اشغال و تغییر کاربری. به طوری که چنین تصمیماتی در برخی مواقع باعث کاهش انگیزه ساخت‌وساز و در برخی مواقع نیز باعث لطمه و آسیب به شهر تهران می‌شود.
همین ماه گذشته بود که اعضای شورای‌شهر پرونده‌ای را در شورا گشودند که حکایت از تغییر کاربری زمین‌های سبز -پارک- به کاربری تجاری یا مسکونی داشت. موضوعی که اگر بیش از این ادامه پیدا کند، همچون موریانه به جان زمین‌های ذخیره موجود در پایتخت خواهد افتاد و زندگی در تهران را عملا غیرممکن خواهد کرد.
قالیباف روز گذشته در مراسم تودیع‌ومعارفه معاون شهرسازی‌ و معماری شهرداری به صراحت بر اجرای بندبند طرح تفصیلی تهران از سال آینده تاکید کرد و گفت: خودم از فروردین 91 مثل عقاب بالای سر طرح می‌ایستم.
اگر طرح تفصیلی در تهران اجرایی شود، همه مدیران مناطق موظف می‌شوند سند از پیش‌نوشته شده را روی میز صدور پروانه ساخت قرار دهند و بدون دخالت سلیقه‌های شخصی، مطابق آنچه طرح معین کرده، تراکم و سطح‌اشغال صادر کنند.
ماموریت سنگین برای جوان‌ترین مشاور
روزگذشته محمدباقر قالیباف شهردار تهران در اقدامی ‌که به گفته مدیران شهری تصمیمی ‌پیش‌بینی شده و تاکتیکی بوده، دو معاون «شهرسازی و معماری» و «خدمات شهرداری» و همچنین شهرداران هشت منطقه پایتخت را تغییر داد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» هیربد معصومی ‌معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران که با تصویب طرح تفصیلی تهران در آخرین روزهای سال 90 لقب «پدر طرح تفصیلی تهران» را از آن خود کرده است با حکم شهردار تهران از سمت معاون شهردار به ساختمان شهرداری مرکز به سمت «مشاور ارشد شهردار» نقل مکان کرد و در مقابل علیرضا جاوید جوان‌ترین مشاور جوان قالیباف که پیش‌تر مشاور در امور طرح جامع و تفصیلی تهران بوده، از منطقه یک به این معاونت منصوب شد تا طبق وعده‌ شهردار سد اجرای طرح تفصیلی در سال جدید شکسته شود.
طرح تفصیلی جدید شهر تهران طرحی است که به گفته مدیران شهری بزرگ‌ترین سند توسعه شهری در ۳۰ سال گذشته محسوب می‌شود که طی یکسال گذشته به رغم تاخیرهای فراوان در تصویب و ابلاغ این طرح در آخرین وعده معاون شهرسازی و معماری شهرداری بالاخره به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید و بنا بر وعده شهردار تهران از اولین روز سال جدید رونمایی و اجرا خواهد شد.
یکی از مدیران شهری در خصوص جابه‌جایی‌های اخیر در شهرداری معتقد است: آنچه شهردار تهران را مصمم به این جابه‌جایی‌های تاکتیکی کرده است طبیعت طرح تفصیلی تهران بوده است طرحی که به گفته برخی از کارشناسان شهری روند ساخت وسازهای پایتخت را در مسیر جدیدی خواهد برد.
مدیران شهری اگرچه با لفظ خانه تکانی در مجموعه شهرداری موافق نیستند، اما به ارتباط این جابه جایی‌ها با اجرای طرح تفصیلی صحه می‌گذارند و معتقدند: مرحله اول تصویب طرح تفصیلی بود که در این ماموریت به تجربه و مدیریت دکتر معصومی ‌نیاز بود، اما در مرحله اجرای طرح تفصیلی به یک مجری که توان مضاعف در اجرا و امکان نوآوری داشته باشد، نیاز است.
مسوولان ارشد مجموعه شهرداری روند اجرای طرح تفصیلی را در تداوم روند گذشته عنوان می‌کنند و تغییرات جدید مدیریت شهری را دلیلی برای ادامه باکیفیت کار مدیریت توسعه شهری عنوان می‌کنند.
تودیع و معارفه بدون حضور خبرنگاران
روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه معاونین شهرداری که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، هیربد معصومی ‌باز هم از طرح تفصیلی به عنوان سند توسعه شهری یاد و اظهار کرد: طرح تفصیلی تهران دارای امکانات بالقوه‌ای است و سال آینده قطعا دو برابر آنچه که در بودجه دیده شده، می‌توانیم احصا کنیم.
او با بیان اینکه این معاونت به عنوان اولین معاونت در واگذاری وظایف به بخش خصوصی فعالیت کرد، افزود: لایحه اراضی باقیمانده بوستان ولایت نیز آماده شده که امیدوارم در دوره باقیمانده این دوره مدیریت شهری کلنگ آن بر زمین زده شود‌.همچنین علیرضا جاوید ، معاون جدید حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: مقطع امروز به دلیل اجرای طرح تفصیلی تهران مقطع حساسی است و امیدواریم با همکاری یکدیگر در اجرای این طرح علاوه بر کسب رضایت شهروندان منشا خدمات بهتر به آنان باشیم و تغییر این روند را به خوبی اجرا کنیم‌.
معصومی: تغییر جدید تدبیر خوبی بود
هیربد معصومی‌که ۳ سال در سمت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران بوده از امروز به عنوان مشاور ارشد دستیار ویژه شهردار تهران در نظارت ویژه برای اجرای طرح تفصیلی، به کار خود در شهرداری ادامه می‌دهد.
معصومی‌جابه جایی جدید را تدبیر خوبی خواند و به «دنیای اقتصاد» گفت: این جابه جایی تاکتیکی تدبیر خوب و مناسبی بود تا بتوانم بعد از تصویب طرح تفصیلی به عنوان مشاور ارشد شهردار تهران بر اجرای طرح نظارت ویژه داشته باشم.
معاون جدید شهرسازی کیست؟
معاون جدید و البته جوان شهرسازی و معماری شهرداری که از امروز ماموریت ویژه در اجرای طرح تفصیلی را بر عهده دارد در کارنامه کاری خود سمت قائم مقام شهرداری منطقه 8، شهردار منطقه 17، مشاور شهردار در امور طرح جامع و تفصیلی و شهردار منطقه 4 و 1 را دارد و گفته می‌شود به دلیل سابقه در امور طرح تفصیلی و توان مضاعف در پیشبرد پروژه‌های سخت به عنوان مجری جدید شهردار برای اجرای طرح تفصیلی معرفی شده است.
ماهیت تغییرات از زبان سخنگو
محمدهادی ایازی سخنگوی شهردار تهران نیز درباره ماهیت تغییرات دیروز در بدنه مدیران شهرداری به «دنیای‌اقتصاد» گفت: شهردار صرفا با هدف استفاده از حداکثر انرژی افراد، مدیران جدید را منصوب کرد.
ایازی تصریح کرد: سال آینده پروژه‌های عمرانی شهر تهران با همت مدیران جدید تکمیل خواهد شد.
وی افزود: تغییر مدیران شهرداری طبق اصول و منطق مدیریت انجام شده و نباید به موارد دیگری تعبیر شود.

روزنه‌های مفسده بسته می‌شود
شهردار تهران در مراسم تودیع‌ومعارفه معاون شهرسازی شهرداری گفت: امیدوارم معاون جدید با همه هنر و انرژی خود طرح تفصیلی را از سال آینده دست بگیرد و اجرا کند.
خبرنگار خبرگزاری‌مهر که در این مراسم حضور داشته، در انعکاس گفته‌های قالیباف نوشت: برای حل مشکل قدیمی شهر و بسته شدن روزنه‌های مفسده، مانند عقاب بالای سر این سیستم هستیم. از معاون جدید هم انتظار دارم با کار میدانی زمینه تحقق درست این طرح را فراهم کند.
قالیباف با بیان اینکه از اول فروردین‌ماه نیاز است برای حوزه شهرسازی در پایتخت به روز تصمیم‌گیری شود، گفت: باید اشکالات این طرح را به سرعت شناسایی کنیم و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.شهردار تهران تصریح کرد: تاکنون برای این طرح نیاز به تصمیم‌سازی و پخته‌شدن داشتیم که «معصومی» با سابقه‌ای که داشت این بخش از کار را به سرانجام رساند، اما از امروز این کار نیازمند یک فرد پرانرژی و پرتحرک است؛ زیرا اجرایی شدن طرح تفصیلی کاملا به یک کار میدانی نیاز دارد.