بی‌پرده اعلام بفرمایید که افزایش را می‌پذیرید یا نقل‌مکان خواهید کرد

گروه مسکن- اهالی یک مجتمع مسکونی ۲۰ واحدی در شمال تهران متن اطلاعیه‌ای که مالک این مجتمع در نقش موجر همه واحدها، در تابلو اعلانات ساختمان نصب کرده را برای «دنیای‌اقتصاد» ارسال کرده‌اند تا بلکه از این طریق جلوی افزایش اجاره‌بهای مسکن در تهران گرفته شود! مالک این مجتمع که از موجران حرفه‌ای - مالکان دارای چندین واحدمسکونی اجاره‌ای- محسوب می‌شود همه واحدهای مجتمع را بدون آنکه فروخته یا خالی گذاشته باشد، اجاره داده و اخیرا با توجه به نزدیک‌شدن به اتمام قرارداد اجاره واحدها، در اطلاعیه‌ای به مستاجرها اعلام کرده که به خاطر گرانی و نوسان نرخ ارز مجبور است اجاره‌بها را در زمان تمدید، افزایش قابل‌ملاحظه‌ای بدهد و لازم است افراد بی‌پرده «قبول شرایط جدید» یا «تصمیم به نقل مکان» را به مالک اعلام کنند. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

همسایه عزیز

اگر چه شما را «همسایه» می‌دانیم، از شما بدی ندیده‌ایم و برایتان احترام فوق‌العاده‌ قائلیم، اما ناچارم به حقایقی بپردازم که قادر نیستم رودرروی شما به زبان بیاورم.خوب یا بد، حقیقت تلخی است که چاره‌ای جز روبه‌رو شدن با آن نداریم.

۱)- شرایط حاکم بر ما، که خارج از اراده و خواست و توان ما است (از جمله گرانی، افزایش نرخ‌های گوناگون دولتی، تاثیر این افزایش، شرایط منتج به نوسان نرخ ارز که معنای آن کاهش ارزش پول ملی یا قدرت خرید است)، کمتر یا بیشتر، به همه ما فشار وارد می‌کند. پس جبران سهم دیگران، از توان اینجانب خارج است.

۲)- نرخ اجاره در این ساختمان، بسیار کمتر از نرخ‌های جاری بوده است.

۳)- افزایش هزینه‌های مختلف ساختمان از جمله استهلاک (نگهداری و تعمیرات یا جایگزینی و سرمایه‌گذاری)،‌ به صورتی درآمده است که جبران آن به تنهایی از توان اینجانب خارج شده است.

پس ناچارم، به‌رغم تاکیدم بر «همسایگی»، شرایط جدید را به این صورت، ولی با فرصت کافی برای تصمیم‌گیری، به آگاهی شما برسانم:

الف- به ناچار از این پس تمدید اجاره‌نامه‌ها مشروط به افزایش معقول و متناسب نرخ اجاره خواهد بود.

ب- عزیزانی که بپذیرند، در خدمتشان خواهیم ماند

پ - نازنینانی که افزایش برایشان سنگین باشد، روی چشم ما جا خواهند داشت و فرصت کافی دارند که درصدد یافتن جای مناسب و جدید باشند.

ت- از دوستان گرانقدر انتظار دارم که با این سخن بی‌پرده و صادقانه و صمیمانه، متقابلا با صداقت و صممیت برخورد کنند و بی‌پرده، اعلام بفرمایند که افزایش را می‌پذیرند یا نقل مکان خواهند کرد.