تحویل «تشریفاتی» مسکن‌مهر صحت ندارد

گروه استان‌ها- مجید طاهرخانی: قرار است واحد‌های مسکونی‌مهر تا پایان سال ۹۱ تکمیل و به متقاضیان واگذار شود.این التیماتومی ‌است که وزیر راه‌وشهرسازی در جریان معارفه مدیر شهرهای جدید به مدیران وزارتخانه داد و از آنها خواست همزمان با تکمیل پروژه‌های مسکن مهر امکانات شهری و زیربنایی آن را نیز تامین کنند. در شهر جدید هشتگرد ۵۳ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است که از این تعداد تنها ۱۰۰۲واحد آن سال پیش توسط رییس‌جمهور افتتاح و به متقاضیان واگذار شد که به دلیل نبود امکانات شهری با استقبال چندانی برای سکونت مواجه نشد.

بنا بر اعلام مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد تا پایان سال بیش از ۷۰۰۰ واحد مسکن‌مهر به بهره‌برداری خواهد رسید و به متقاضیان واگذار می‌شود. این واحدها قرار بود پیش از این افتتاح شود، اما به دلیل نبود امکانات شهری و خدمات زیربنایی بهره‌برداری از آنها در چند نوبت به تعویق افتاد.

احمد غلامی ‌البته بهره‌برداری از واحدهای مسکن مهر را منوط به همکاری دستگاه‌ها و سازما‌ن‌های خدمات‌رسان و اجرای به‌هنگام خدمات زیربنایی شامل آب و فاضلاب، گاز و برق دانست و به «دنیای‌اقتصاد» گفت: واگذاری واحدهای مسکونی جنبه تبلیغاتی و تشریفاتی نخواهد داشت و تا زمانی‌که تمام امکانات سکونت برای متقاضیان فراهم نباشد، افتتاحی در کار نخواهد بود و واحدها با امکانات کامل و محوطه سازی تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی شتاب‌دهی به اجرای پروژه مسکن‌مهر را محوری‌ترین برنامه شرکت عمران عنوان کرد و خاطرنشان کرد: مشکلات پیشین که بخش عمده آن کمبود اعتبارات بود رفع شده و در حال حاضر با تامین منابع مالی و تزریق آن به دستگاه‌های خدمات‌رسان، اجرای پروژه‌ها شتاب بیشتری گرفته و این سازمان‌ها با تلاش بیشتری در حال اجرای پروژه‌های آب، برق و گاز‌رسانی هستند.

حذف سازنده‌های ناتوان

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد ضمن تاکید بر اجرای سیاست تشویق و تنبیه برای سازندگان از حذف چند شرکت سازنده و انبوه‌ساز از پروژه مسکن مهر خبر داد و اعلام کرد: بنا بر تاکید وزیر راه‌وشهرسازی که خواستار حذف شرکت‌های ناتوان از پروژه مسکن مهر شده است، پس از بررسی‌های کارشناسانه و اخطار‌های پی در پی ۲ شرکت انبوه‌ساز به دلیل ناتوانی در ساخت و عملکرد ضعیف کنار گذاشته شده و ۱۵۰۰ واحد پروژه در دست آنها به سازنده‌های صاحب صلاحیت و دارای توان فنی بالا واگذار شده است.

احمد غلامی‌عدم استقبال برخی از سازنده‌ها از تفاهم نامه‌های جدید بر مبنای متری ۳۰۰ هزار تومان را ناشی از عادت اینگونه شرکت‌ها به سودهای کلان عنوان کرد و یادآور شد: سودهای تعریف شده در جامعه پیمانکاری، سازندگان را به برد کلان عادت داده و آنها همیشه به دنبال سود و منفعت زیاد هستند در حالی‌که در پروژه مسکن مهر با تجدیدنظر در نحوه اجرا، کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهینه، حتی با متری ۳۰۰ هزار تومان هم می‌توان به سود قابل قبول دست یافت.

مترو هشتگرد شتاب می‌گیرد

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد ابراز امیدواری کرد همزمان با اجرای پروژه‌های مسکن‌مهر عملیات ساخت متروی هشتگرد به کرج نیز به پایان رسیده تا ساکنان هشتگرد برای تردد و رفت و آمد به کرج و تهران با مشکل ترافیک مواجه نشوند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر عملیات اجرای مترو توسط ۴ پیمانکار و در ۴ قطعه به طول ۲۵ کیلومتر در دست انجام است، اما به دلیل وجود معارضین دولتی و شخصی در مسیر مترو و کمبود اعتبارات در سال‌های گذشته از برنامه زمان‌بندی عقب افتاده‌ایم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد اعتبار تامین شده مترو را ۲۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: پس از زیر سازی فاز ۲ پروژه شامل ریل‌گذاری و ساخت ایستگاه‌ها با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد.

تامین امکانات‌شهری با بخش‌خصوصی

ساخت بیش از ۵۳ هزار واحد مسکن مهر جمعیت شهر جدید هشتگرد را افزایش خواهد داد در حالی که هنوز امکانات شهری لازم برای ساکنان آن تامین نشده است.

به باور مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد همزمان با ساخت مسکن مهر و با گسترش حمل و نقل ریلی باید تامین زیر ساخت‌های شهر و امکانات رفاهی برای ساکنان شهر جدید نیز در دستور کار قرار گرفته و به مرحله اجرا برسد.

وی ساخت اماکن بهداشتی، درمانی، تجاری، تفریحی و ورزشی را مهم‌ترین نیازهای کنونی شهر جدید هشتگرد برشمرد و تاکید کرد: امتیازات ویژه‌ای برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در نظر گرفته شده است تا با ورود خود به شهر جدید هشتگرد ضمن ساخت مکان‌های مورد نیاز شهری و تامین نیازهای شهروندان از سرمایه‌گذاری خود در این منطقه بهره‌برداری مناسبی داشته باشند.