توافق جدیدتر برای صدور شناسنامه فنی ساختمان

حضور مهندس ناظر پای ساخت‌وساز دائمی می‌شود

گروه مسکن-بهشاد بهرامی: شورای شهر تهران توافق جدیدی با وزارت راه وشهرسازی بر سر خروج شناسنامه فنی ساختمان از تعلیق، انجام داده که به موجب آن شناسنامه فنی با اعمال سختگیری بر ساخت‌وسازها، دوباره صادر می‌شود. براساس این تفاهم، قرار است حضور مهندس ناظر در کارگاه‌های ساختمانی دائمی شود و در عین حال ساخت و سازهای با زیر بنای بیش از ۳ هزار متر مربع فقط توسط سازنده‌هایی که مدرک معتبر از وزارت راه وشهرسازی دارند، اجرا شود.به گزارش «دنیای اقتصاد»، شناسنامه فنی ساختمان که قرار بود با اجرای مجدد ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی از ابتدای آبان‌ماه در شهر تهران به صورت رسمی‌صادر شود، با ادامه اختلاف‌نظرها میان سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران، تا چند روز گذشته هنوز در حالت تعلیق قرار داشت؛ اما با توافق جدیدی که وزارت راه و شهرسازی با شورای شهر تهران کرده است در پاره‌ای از موارد قانونی این توافق نامه بر سر اجرای شناسنامه فنی تغییراتی اعمال شده است تا صدور شناسنامه فنی، ساختمان جنبه اجرایی بیشتری به خود بگیرد.به گزارش «دنیای اقتصاد»، شناسنامه فنی ساختمان دفترچه‌ای است حاوی تایید رعایت مراحل استاندارد ساخت‌وساز که مهندس ناظر در طول عملیات ساختمانی مرحله به مرحله، موارد مهمی ‌مثل استحکام، کیفیت مصالح، تاسیسات و... را به صورت مکتوب تایید می‌کند.

شکل جدید صدور شناسنامه فنی ساختمان

بر اساس توافق صورت گرفته، حضور ناظر مقیم و مستقل، تایید نقشه‌های ساختمانی توسط نظام مهندسی و تعیین مجری صاحب صلاحیت برای ساختمان، سه تغییر عمده صورت گرفته برای صدور شناسنامه فنی ساختمان است که از زمان امضای توافق نامه تا شش ماه آینده به صورت آزمایشی از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران اجرایی خواهد شد.

به گفته حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر، توافق جدید منجر به تغییراتی عمده در صدور شناسنامه فنی ساختمان می‌شود. اول اینکه شورای شهر مجددا اجازه داد تا برای ساختمان‌های بالای سه هزار متر شناسنامه فنی تهیه شود و دوم اینکه قرار است برای ساختمان‌های زیر سه هزار متر هم ناظری که ارتباط او با مالک از نظر مالی قطع شود و توسط سازمان نظام مهندسی به صورت تصادفی انتخاب شود، تعیین خواهد شد.

در همین راستا، خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر در خصوص توافق صورت گرفته به «دنیای اقتصاد» گفت: در ارتباط با تعامل وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی و تعیین تکلیف اجرای قانون مصوبه مجلس برای ساخت‌وساز ساختمان‌ها در شهر تهران، توافقنامه‌ای امضا شد که براساس آن تصمیم گرفته شد ساختمان‌های بالای سه هزار متر از این به بعد مجری صاحب صلاحیت که به تایید وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی رسیده باشد، داشته باشند و علاوه براین نقشه‌های این ساختمان‌ها باید به تایید نظام مهندسی برسد.

دانشجو اضافه کرد: آخرین تغییر عمده‌ای که در نحوه صدور شناسنامه فنی رخ داد، حضور ناظر مقیم یعنی فردی که به صورت دائم در انجام عملیات ساختمان‌سازی در محل کارگاه حضور داشته باشد در ساختمان‌های بالای سه هزار متر خواهد بود. این در حالی است که تا قبل از این هر فردی حتی معمارهای تجربی هم می‌توانستند عملیات اجرایی یک ساختمان را در قراردادی اجرایی کنند؛ اما از این زمان به بعد چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود.

دانشجو در مورد افزایش یا کاهش درآمدهای شهرداری با اجرای شناسنامه فنی ساختمان اظهار کرد: بعید می‌دانم صدور شناسنامه فنی در میزان درآمدهای شهرداری موثر باشد یا حداقل من نمی‌توانم چنین موضوعی را تایید کنم که اجرای شناسنامه فنی منجر به کاهش درآمدهای شهرداری خواهد شد.

دانشجو در ادامه افزود: در حال حاضر با انجام این توافقنامه به نظام مهندسی، شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی شش ماه فرصت دادیم تا از این طریق به ساختمان سازی در تهران بپردازند و بعد از شش ماه بازخورد اجرای شناسنامه فنی در شورا مطرح خواهد شد تا اگر نیاز به تغییراتی اندکی داشت، دوباره بتوانیم اعمال کنیم.دانشجو با اشاره به تعلیق دوره اول شناسنامه فنی ساختمان ادامه داد: در دوره اول که صدور شناسنامه فنی به صورت پایلوت اجرایی شد درخواست کردیم که نقشه‌ها برای تایید به سازمان نظام مهندسی برود؛ اما بعد از مدتی به دلیل نبود زیر ساخت‌های لازم در این سازمان، کار به تعویق افتاد اما در این دوره توافق کامل‌تری انجام شد تا هم نظام مهندسی نقشه‌ها را تایید کند و هم ساختمان‌ها در حین اجرای عملیات، مجری صاحب صلاحیت داشته باشند و ناظر به صورت جدی در سیکل ساخت حضور داشته باشد تا مجموعه این عملیات به ساخت ساختمان‌های با کیفیت منجر شود.

او در مورد لزوم اجرای شناسنامه فنی ساختمان اظهار کرد: هم شهرداری هم نظام مهندسی آمادگی لازم را دارند و ما هم به عنوان نمایندگان مردم باید کمک کنیم تا ساختمان‌ها به عنوان ثروت ملی با کیفیت بالایی ساخته شوند.

برنامه‌های جدید در اجرای شناسنامه فنی

در پی توافق انجام شده، اعضای شورای شهر تهران سه خواسته مهم از اعضای سازمان نظام مهندسی در برنامه‌های آینده سازمان دارند.

شکیب در خصوص خواسته شورای شهر از سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: ایجاد صندوق مهندسین محاسب و ناظر، تعیین تعرفه و نرخ نظارت و محاسبات توسط هیات پنج نفره به صورتی که قیمت بازار و قیمت مورد نظر آنها به یکدیگر نزدیک شود دو خواسته اول اعضای شورای شهر است.او افزود: یکی از موارد دیگری که روی آن تاکید داشتیم غربال‌گری اعضای سازمان نظام مهندسی است؛ به این معنا که افرادی از سازمان که دارای شغل دوم هستند و به کار دیگری جز نظارت ورود پیدا کرده‌اند، عضویت آنها بررسی و لغو شود تا با انجام این‌کار بتوانیم سازمان را در وضعیت مطلوبی قرار دهیم.

او در ادامه تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی در این مقطع وظیفه بزرگی دارد و دقیقا زیر ذره بین دستگاه‌های نظارتی قرار دارد، بنابراین انتظار داریم کارها همچون دوره گذشته به شکل صوری انجام نشود تا بتواند شان و جایگاه خود را حفظ کند.