گروه مسکن- بهشاد بهرامی: دایره کاری برخی آژانس‌های املاک شهر تهران از خرید و فروش یا اجاره املاک در داخل به کشورهای حاشیه‌ای و حتی دورتر هم رسیده است. در حالی که تبلیغ خرید و فروش املاک خارج از کشور به ویژه امارات در داخل کشور ممنوع است اما هنوز هم تعدادی از آژانس‌های املاک، مشاوره برای خرید و فروش ملک به ویژه در «دبی» را، در گستره کاری خود دارند. به گزارش «دنیای اقتصاد» به گفته بسیاری از مشاوران املاکی که در حوزه خرید و فروش ملک در دبی، قبرس و آمریکا کار می‌کنند گرچه قیمت املاک در دبی اندکی نسبت به سال گذشته رشد داشته است، اما بازار خرید و فروش آن رونقی ندارد به همین دلیل بسیاری از آنها به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند به جای خرید ملک، آپارتمانی را در یکی از برج‌های دبی اجاره کنند.یکی از مشاوران املاک در این رابطه عنوان می‌کند: «اگر فردی ملکی نیمه‌کاره در دبی داشته باشد با تایید کارشناسان آژانس برای تکمیل مراحل ساخت آن اقدام می‌کنیم. اما اگر فرد متقاضی مایل به خرید آپارتمانی در دبی باشد با توجه به اینکه ملک در کدام منطقه از دبی قرار دارد متفاوت قیمت گذاری می‌شود.»او در رابطه با نحوه واگذاری املاک مسکونی در امارات اظهار کرد: در صورتی که افراد بخواهند در برج اقامت داشته باشند ملک به آنها واگذار نمی‌شود بلکه به صورت اجاره در اختیار آنها قرار می‌گیرد اما در برخی از برج‌ها واحدهایی در حدود ۷۰ تا ۸۰ متر وجود دارد که با توجه به موقعیت مکانی آپارتمان متر مربعی بین ۴ تا ۶ میلیون تومان فروخته می‌شود و پس از آن سند به نام آنها می‌خورد.او افزود: البته آپارتمان‌هایی هم هستند که با نظر مالک وام به آنها تعلق می‌گیرد. او همچنین عنوان کرد: قیمت کل یک آپارتمان ۸۰ متری نه چندان لوکس در دبی حدودا به ۳۵۰ میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که در سال‌‌های اخیر در پی بحران مالی در دبی قیمت املاک در این کشور سقوط شدیدی داشته است.

تعویض املاک آماده با تهران

اما خرید و فروش املاک در دبی به یک روش خلاصه نمی‌شود. تعدادی از فعالان این حوزه ادعا می‌کنند در صورتی که فرد متقاضی خرید ملک در دبی، ملکی آماده در تهران داشته باشد در صورتی که ملک داخل کشور به تایید نظر کارشناسان آنها برسد با ملکی در دبی معاوضه خواهد شد.یکی از فعالان بازار خرید و فروش املاک دبی در تهران در مورد نحوه واگذاری املاک به مشتریان خود به «دنیای اقتصاد» گفت: ما املاکی در دبی داریم که اگر مشتری بخواهد به جای پول نقد، بهای دیگری بابت خرید آن بپردازد، می‌توانیم در صورتی که مشتری مالک خانه‌ای در تهران باشد و از نظر موقعیت مکانی به تایید تیم کارشناسی ما برسد خانه وی را با ملک آماده در دبی تعویض کنیم.

املاک دبی فروش نمی‌رود

اما دیگر فعال این حوزه معتقد است که با وجود افزایش قیمت اندک املاک دبی در سالجاری نسبت به سال گذشته بازار فروش ملک در دبی رونق چندانی ندارد.او در ادامه گفت: در اغلب مواقع به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنیم که اگر ملکی در تهران دارند آن را با ملکی در دبی تعویض نکنند؛ چون رونق بازار املاک دبی در مقایسه با بازار داخل کشور چندان امیدوارکننده نیست.

خانه همراه با مجوز اقامت

همچنین برخی دیگر از مشاوران خرید و فروش ملک در دبی یا آمریکا مدعی هستند که فروش ملک را همراه با ارائه مجوز به مشتریان انجام می‌دهند؛ به گونه‌ای که در صورت خرید ملک مجوز اقامت در دبی یا آمریکا به مشتریان ارائه می‌شود. اما برخی دیگر از فعالان عنوان می‌کنند تنها در صورتی سند آپارتمان به نام خریدار زده می‌شود که خودش مجوز اقامت دبی را داشته باشد.

توافق در مورد حق‌الزحمه

مشاوران این حوزه نرخ مشخصی برای ارائه خدمات خود به مشتریان ندارند و در اغلب موارد عنوان کردند با نظر مالک و مشتری حق‌الزحمه مربوط به ارائه خدمات تعیین می‌شود.

سفری رایگان برای بازدید از ملک

عده‌ای از مشاوران خرید و فروش ملک در دبی اظهار کردند در صورتی که مالک و مشتری بر سر قیمت و خرید ملک توافق کنند، آژانس سفری رایگان برای بازدید از ملک برای خریدار تدارک می‌بیند.به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حال حاضر بازاریابی برای فروش املاک امارات در آگهی‌های روزنامه‌ای دلالان مسکن، به وفور دیده می‌شود.