شناسنامه فنی ساختمان همچنان معلق است

گروه مسکن - هاجرشادمانی: رایزنی‌های سازمان نظام مهندسی با شهرداری تهران برای اجرای مجدد ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و صدور شناسنامه فنی ساختمان با گذشت نزدیک به سه ماه از موعد مقرر تاکنون به نتیجه خاصی منتهی نشده است و شناسنامه فنی ساختمان کماکان صادر نمی‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، شناسنامه فنی ساختمان که قرار بود با اجرای مجدد ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی از ابتدای آبان‌ماه در شهر تهران به صورت رسمی صادر شود، با ادامه اختلاف‌نظرها میان سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران، هنوز در حالت تعلیق قرار دارد و چالش موجود در این زمینه همچنان پابرجا است.

تازه‌ترین سوژه اختلاف بین این دو نهاد بر سر شناسنامه فنی، به مرجع تاییدکننده شناسنامه فنی مربوط می‌شود. شهرداری تهران بر تایید شناسنامه فنی از سوی سازمان نظام مهندسی تاکید دارد، اما اعضای هیات مدیره این سازمان معتقدند که اگرچه کلیه فعالیت‌های ساخت و ساز باید با نظارت این سازمان انجام شود، اما سازمان، تنها مرجع نظارت بر حسن اجرای قوانین است و نمی تواند در فعالیت مهندسان اعمال دخالت کند و در نتیجه شناسنامه فنی باید توسط شخص مهندس ناظر امضا و تایید شود.

اصرار شهرداری وجهه قانونی ندارد

در این زمینه فرشاد امیرخانی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران با بیان اینکه هنوز توافق مشخصی میان سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران بر سر صدور شناسنامه فنی صورت نگرفته است به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: به دلیل عدم همکاری موثر از سوی شهرداری با سازمان نظام مهندسی، اجرای ماده ۳۳ در راستای صدور شناسنامه فنی ساختمان که قرار بود از ابتدای آبان ماه الزامی شود، به تعویق افتاده است و فرجام توافق‌های به عمل آمده در این زمینه ظرف یک ماه آینده نهایی می‌شود.وی افزود: چالش به وجود آمده در این زمینه با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی است.امیرخانی خاطرنشان کرد: به رغم اصرار شورای شهر و شهرداری تهران برای امضای شناسنامه فنی ساختمان از سوی سازمان نظام مهندسی، این سازمان تنها مسوول حسن اجرای قوانین است و نمی‌تواند به صورت مستقیم در فعالیت‌های مهندسان ناظر دخالت کند.وی تاکید کرد: همچنین براساس قانون، مسوولیت اصلی امضای شناسنامه فنی ساختمان بر عهده مهندس ناظر قرار دارد و اصرار شهرداری در این زمینه وجهه قانونی ندارد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، شناسنامه فنی ساختمان دفترچه‌ای است حاوی تایید رعایت مراحل استاندارد ساخت و ساز که مهندس ناظر در طول عملیات ساختمانی مرحله به مرحله، موارد مهم همچون استحکام، کیفیت مصالح، تاسیسات و... را به صورت مکتوب تایید می‌کند.