گره مالیات مسکن‌مهر باز شد

تخفیف به متقاضیان در حد «یک میلیون تومان»

مسوول پیگیری مسکن‌مهر در وزارت راه‌وشهرسازی: طبق مصوبه جدید کارگروه مسکن حداکثر مالیات دریافتی از واحدهای مسکونی‌مهر حدود ۱۰۰ هزار تومان است گروه مسکن- مریم علیزاده: اختلاف‌نظر بین مراجع مالیاتی کشور و مسوولان بخش مسکن بر سر نحوه محاسبه و اخذ مالیات از واحدهای مسکونی‌مهر، با ابلاغیه جدید معاون اول رییس‌جمهور، حل شد.

کارگروه مسکن با ترکیب نمایندگان ویژه رییس‌جمهور اخیرا ضمن بررسی دفاعیه وزارت راه‌وشهرسازی مبنی بر «ضرورت معافیت مالیاتی برای متقاضیان مسکن‌مهر» و همچنین مستندات سازمان مالیاتی برای «دریافت مالیات معادل ۵ درصد قیمت تمام‌شده»، رای نهایی را به نفع متقاضیان صادر کرد.

طبق مصوبه جدید کارگروه مسکن که با امضای معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار گرفته، همه آپارتمان‌های طرح مسکن‌مهر از پرداخت هر نوع مالیات معاف هستند جز «مالیات نقل‌وانتقال» که در زمان واگذاری محضری واحد از سازنده به متقاضی، باید توسط ادارات مالیاتی دریافت شود.

مالیات نقل‌وانتقال، مالیاتی مرسوم در بازار مسکن است که معادل ۱۰ درصد ارزش اعیانی به قیمت منطقه‌ای آپارتمان‌هاست و حداکثر مبلغ آن برای هر واحد ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

تا قبل از ابلاغ این مصوبه، برای واحدهای مسکونی‌مهر مالیاتی در حد ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان محاسبه می‌شد به این صورت که این آپارتمان‌ها مشمول مالیات موضوع ماده ۱۰۴ قانون مالیات‌های مستقیم قرار گرفته بودند که طبق آن، باید معادل ۵ درصد قیمت تمام‌شده واحدها، به صورت علی الحساب از سازندگان و به تبع آن از متقاضیان مالیات اخذ می‌شد.

نرخ ۵ درصد قیمت تمام‌شده، با توجه به هزینه ساخت متری ۳۰۰ هزار تومان و متراژ ۵۰ تا ۷۰ متری واحدها، بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است که به این ترتیب، هم‌اکنون همه واحدهای مسکن‌مهر -چه آنهایی که طی یک‌سال اخیر واگذار شده و چه آنهایی که در شرف تحویل قرار دارد- از پرداخت این مبلغ معاف هستند و عملا با تصمیم دولت، معادل این رقم، تخفیف برای متقاضیان مسکن‌مهر در نظر گرفته شده است.

گزارش «دنیای‌اقتصاد» از متن مصوبه کارگروه مسکن که در ۲۸ آبان‌ماه تصویب و دیروز توسط معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد، حاکی است: قراردادهای ساخت و تحویل مسکن‌مهر مطابق ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم تنها مشمول مالیات مقطوع به نرخ ۱۰ درصد به ماخذ ارزش معاملاتی اعیانی مورد انتقال بوده و از هر گونه مالیات بردرآمد و مالیات علی‌الحساب موضوع ماده ۱۰۴ قانون مالیات‌های مستقیم معاف هستند.

طبق این مصوبه، قراردادهای مسکن‌مهر همچنین از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند به استثنای مالیات بر ارزش‌افزوده پرداختی بابت نهاده‌های ساخت (مصالح‌ساختمانی) که هنگام خرید مصالح، دریافت می‌شود.

مقداد همتی مشاور وزیر و مسوول پیگیری مسکن‌مهر در وزارت راه‌وشهرسازی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در کارگروه مسکن اعلام کردیم پروژه‌های مسکن‌مهر همچون سایر ساخت‌وسازهای داخل شهرها است که سازنده یا انبوه‌ساز واحدها را بعد از ساخت تحویل متقاضی می‌دهد و در هنگام نقل‌وانتقال فقط مالیات «نقل‌وانتقال» از طرفین دریافت می‌شود بنابراین به دلیل آنکه در ساخت‌وسازهای معمولی مالیاتی اضافه بر مالیات نقل‌وانتقال اخذ نمی‌شود، برای واحدهای مسکن‌مهر نیز باید همین روال رعایت شود.

همتی با اشاره به اینکه دولت در طرح مسکن‌مهر فقط اعمال امور حاکمیتی را برعهده دارد و تصدی‌گری نمی‌کند، تصریح کرد: اعضای کارگروه مسکن در بررسی‌هایشان، این موضوع را تصویب کردند. مسوول پیگیری مسکن‌مهر در وزارت راه‌وشهرسازی در ادامه گفت: با مصوبه ابلاغ‌شده کارگروه مسکن، دریافت مالیات موضوع ماده ۱۰۴ و همچنین مالیات بر ارزش‌افزوده ناشی از خدمات، ممنوع است و فقط باید معادل ۱۰ درصد قیمت منطقه‌ای اعیان واحدها، از آنها مالیات نقل‌وانتقال دریافت شود که این مالیات نیز حداکثر ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود. وی همچنین از تخفیف مالیاتی واحدهای مسکن مهر در خصوص ماده ۵۹ که معادل ۵ درصد قیمت منطقه ای اعیانی واحدها است اشاره کرده و افزود: طبق ماده ۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم و با توجه به نامه رییس محترم کمیسیون اقتصادی در خصوص امکان استفاده از این ماده برای طرح مسکن مهر، واحدهای مزبور از مالیات موضوع ماده ۵۹ نیز معاف هستند.