دنیای اقتصاد- براساس گزارش تازه از نتایج رهگیری‌ دولتی بازار مسکن، طی نیمه‌اول امسال بیش از 600 هزار فقره معامله ملک مسکونی (شامل خرید، اجاره و پیش‌خرید) در کل کشور به ثبت رسیده که این حجم معاملات 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد داشته و در عین حال سهم عمده این افزایش، ناشی از «خرید» و کمترین رشد، متوجه معاملات «اجاره» بوده است. این وضعیت که در تهران طی همین مدت روند معکوس (برتری معاملات اجاره در مقایسه با خرید در پایتخت) به خود گرفته، نشان می‌دهد اجاره‌نشینی در سایر شهرهای کشور به دلیل سازگاری نسبی قدرت خرید با قیمت مسکن در این مناطق، رو به کاهش است؛ اما در تهران چنین مزیتی فعلا برقرار نیست. در پرده جدید از رونق بازار مسکن همچنین مشخص شده، تهران که همواره در «صعود معاملات» پیشرو بوده، این بار از کل کشور با فاصله زیادی، عقب‌تر قرار گرفته؛ به طوری که تابستان امسال در حالی که خرید ‌و فروش آپارتمان در شهر تهران 5/8 درصد افزایش یافته، در کل کشور با رشد 27 درصدی روبه‌رو شده است. به این ترتیب تنها نقطه مشترک بازار مسکن تهران و کشور را می‌توان در حوزه «کشش پیش‌خرید» جست‌وجو کرد. طی دو فصل اول امسال متناسب با رونق پیش‌فروش مسکن در پایتخت، حجم معاملات پیش‌خرید در کشور 65 درصد افزایش یافت.

«دنیای‌اقتصاد» نتایج رهگیری کشوری بازار مسکن در «نیمه‌اول۹۰» را منتشر می‌کند
پرده‌ جدید از «شتاب» معاملات‌ مسکن
رفاه ملکی بیرون پایتخت: معاملات اجاره در کشور با افت ۵ درصدی و در تهران با رشد ۲۰ درصدی مواجه شد
افزایش 17 درصدی معاملات مسکن در کشور طی نیمه‌اول امسال
خرید‌وفروش ملک در کشور با «فاصله زیاد» از تهران جلو زد
گروه مسکن- فرید قدیری: کارنامه ثبت‌شده از معاملات مسکن طی 6 ماه اول امسال، از سطح بالای رفاه‌نسبی خریداران و اجاره‌نشین‌های شهرهای مختلف در مقایسه با پایتخت حکایت می‌کند که این اختلاف، باعث شده از یک‌سو شیب رشد معاملات کشوری برای اولین‌ بار از تهران سبقت بگیرد و از سوی دیگر به غیر از تهران، در نقاط دیگر، صرفه صاحب‌خانه‌ شدن از اجاره‌نشینی بیشتر شود.
جزئیات تازه‌ترین گزارش آماری از بازار مسکن که به نیمه‌اول سال۹۰ مربوط می‌شود، نشان می‌هد: کلانشهر تهران که همیشه در «صعود معاملات‌مسکن» نسبت به سایر شهرها پیشرو بوده، این بار با فاصله زیادی، عقب‌تر قرار گرفته به طوری که طی سه‌ماه تابستان - فصل اوج معاملات- خرید‌وفروش آپارتمان در کشور ۲۷ درصد افزایش یافته که این عدد، سه برابر نرخ رشد در تهران بوده است.
در کلانشهر تهران طی فصل تابستان حجم خرید مسکن 5/8 درصد افزایش پیدا کرده بود.
همچنین کل معاملات ملکی شامل خرید و اجاره نیز طی همین مدت در کشور ۲۲ درصد اما در تهران فقط ۱۵ درصد رشد داشته است.
در پرده جدید از معاملات مسکن روایت جالب توجهی از اوضاع اجاره‌نشین‌ها وجود دارد: در کل کشور طی نیمه اول امسال تعداد معاملات اجاره حدود 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده، در حالی که این شاخص برای تهران طی همین مدت دست‌کم 20 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب افت اجاره‌نشینی در شهرها در مقایسه با رشد معاملات اجاره در تهران می‌تواند نشانه‌ای از مسیر هموار خرید مسکن و سازگاری قدرت خرید با قیمت ملک در این مناطق باشد که این مزیت فعلا در تهران قابل دسترس نیست.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» براساس نتایج به دست آمده از سامانه رهگیری معاملات مسکن، طی نیمه اول امسال ۶۰۶ هزار فقره قرارداد خرید و اجاره مسکن در بنگاه‌های املاک سراسر کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال۸۹، ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
در بهار و تابستان امسال به ترتیب 253 هزار و 683 معامله و 352 هزار و 420 معامله ملکی در شهرهای کشور انجام شده که در مقایسه با بهار و تابستان سال قبل 11 درصد و 22 درصد رشد داشته است.
در نیمه اول امسال بیشترین رشد معاملاتی در بازار مسکن کشوری متعلق به خرید‌ها در تابستان بوده به طوری که تعداد مبایعه‌نامه‌های ثبت شده در بنگاه‌های املاک سراسر کشور طی فصل تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته و به ۲۳۲ هزار و ۹۲۰ فقره رسیده است. در این مدت حجم معاملات اجاره با ۱۰۹ هزار و ۶۴۰ قرارداد فقط ۶/۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
در عین حال در فصل بهار نیز معاملات خرید و اجاره آپارتمان مسکونی در سطح کشور به ترتیب 24 درصد افزایش و 20 درصد کاهش -در مقایسه با بهار 89- از خود نشان داده است به طوری که در این مدت 190 هزار مبایعه‌نامه و 56 هزار اجاره‌نامه تنظیم شده است.
طبق گزارش‌های قبلی سامانه رهگیری که اوضاع معاملات مسکن تهران در آن روایت شده بود، حجم معاملات مربوط به خرید مسکن در شهر تهران طی تابستان ۹۰ در مقایسه با تابستان۸۹ رشدی معادل ۵/۸ درصد داشته است.
براساس این گزارش، معاملات مسکن در کشور نه تنها در مقایسه با سال گذشته، رشد داشته که در مقایسه فصلی نیز صعود قابل توجهی پیدا کرده است. حجم کل قراردادهای خرید و اجاره آپارتمان در کشور طی تابستان امسال در مقایسه با بهار امسال 39 درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که در شهر تهران رشد فصلی معاملات در نیمه اول امسال در حد 14 درصد بوده است. این وضعیت برای خرید نیز به این گونه است که در کشور تعداد مبایعه‌نامه‌های ثبت شده در تابستان نسبت به بهار 6/22 درصد افزایش پیدا کرده، اما در تهران تنها 5 درصد صعود کرده است.
همچنین سهم معاملات مسکن شهر تهران از کل معاملات کشوری در نیمه اول تابستان افت کرده است؛ به طوری که در دوره‌های گذشته، معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کل نقل‌وانتقال‌ها مربوط به پایتخت بود، اما در شش ماهه اول امسال فقط ۱۹ درصد از حجم خرید‌ها در بازار مسکن کشور، متعلق به شهر تهران بوده است. این در حالی است که سهم تهران از معاملات پیش‌فروش مسکن به ۲۷ درصد رسیده است.
پیش‌فروش 70 درصد زیاد شد
تنها نقطه تشابه بازار مسکن تهران و کشور طی نیمه اول امسال در حوزه پیش‌خرید خلاصه می‌شود. از ابتدای امسال تاکنون در کل کشور، حجم معاملات پیش‌فروش بیش از ۶۵‌درصد افزایش یافته است که البته این نرخ رشد برای پیش‌خریدها در شهر تهران
37درصد بوده است.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در شش ماه اول سال جاری حدود ۳ درصد از کل معاملات مسکن در کشور به پیش‌خرید تعلق داشته، طوری که در بهار و تابستان به ترتیب ۶ هزار و ۸۰۰ فقره معامله و ۹ هزار و ۸۶۰ فقره معامله پیش‌خرید در کل کشور به ثبت رسیده است که به ترتیب ۶/۵۵ درصد و ۷۶ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است.
بنابراین چنانچه معاملات پیش‌خرید آپارتمان در کنار معاملات خرید و اجاره قرار بگیرد، بیشترین رشد معاملاتی در بازار مسکن طی نیمه اول امسال به پیش‌فروش‌های تابستانی با نرخ رشد 76 درصد تعلق خواهد گرفت.