پیشنهاد عجیب سوریه به انبوه‌سازان

احتمال لغو تفاهم پنج روزه بر سر «کپی مسکن مهر»

گروه مسکن -‌هاجر شادمانی: فرجام تفاهمی‌ که سه روز پیش بین وزیر مسکن سوریه و انبوه‌سازان کشورمان بر سر «کپی طرح مسکن مهر» به عمل آمد، به دلیل اختلاف چشمگیر در قیمتی که دو طرف برای هزینه ساخت اعلام کرده‌اند، به احتمال زیاد به سرنوشت طرح ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در عراق دچار خواهد شد. مسوولان دولتی بخش مسکن اوایل امسال در سفری به عراق، مقرر کردند بخشی از آپارتمان‌های ارزان قیمت مورد نیاز در این کشور را انبوه‌سازان ایرانی احداث کنند؛ اما آن طور که ایرج رهبر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان دیروز به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است.

این در حالی است که طرح ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی شبیه مسکن مهر در سوریه نیز هم اکنون به بن بست قیمتی خورده است. انبوه‌سازان در سفر اخیر «‌هاله محمد ناصر» به تهران پیشنهاد کرده بودند هر متر مربع از این واحدها را ۴۵۰ دلار در سوریه بسازند؛ اما وزیر مسکن سوریه فعلا با متری ۲۸۰ دلار موافقت کرده است.

در این میان هیات سوری که در طول سفر پنج روزه خود به ایران از اعلام هرگونه قیمت مشخص و برآورد دقیق از هزینه‌های ساخت‌وساز در این کشور خودداری کردند، هرگونه مذاکره بر سر قیمت را به توافق‌های بعدی میان دولت‌ها واگذار کرده‌اند. این در حالی است که به تازگی و پس از انجام رایزنی‌های نهایی بر سر ساخت واحدهای مسکونی ارزان قیمت در سوریه، انبوه‌سازان به این نتیجه رسیده‌اند که در صورتی که دولت سوریه با رقم پیشنهادی آنها موافقت نکند، مذاکرات اولیه لغو می‌شود.

امکان توقف مذاکرات در سوریه

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در این باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: با توجه به در خواست هیات سوری از انبوه‌سازان و دولت ایران برای تعیین قیمت واقعی ساخت در این کشور، اعضای منتخب انجمن انبوه‌سازان تهران اوایل هفته آینده به سوریه سفر خواهند کرد.

ایرج رهبر افزود: پس از انجام بررسی‌های دقیق‌تر و رسیدن به برآوردی مشخص از هزینه‌های ساخت‌وساز در نقاط مختلف سوریه، وزیر راه‌وشهرسازی نیز برای انجام مذاکرات نهایی اواسط هفته آینده به انبوه‌سازان ملحق می‌شود.

وی با بیان اینکه رقم پیشنهادی هیات سوری بر مبنای ۲۸۰ دلار برای ساخت هر مترمربع مسکن ارزان قیمت، برای انبوه‌سازان هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که قیمت پیشنهادی دولت سوریه با رقم واقعی ساخت و ساز در این کشور فاصله زیادی داشته باشد، انبوه‌سازان مسوولیت ساخت و ساز در این کشور را بر عهده نمی‌گیرند.

رهبر همچنین در خصوص سرنوشت ساخت ۱۰۰ هزار واحد ارزان قیمت به سبک مسکن مهر در عراق افزود: توافق بر سر ساخت واحدهای مسکونی ارزان قیمت در کشور عراق پیش از تثبیت دولت این کشور صورت گرفته بود که پس از تثبیت دولت تاکنون اقدام خاصی برای پیگیری مذاکرات انجام نشده است. وی در خصوص قیمت توافق شده برای ساخت مسکن ارزان قیمت عراق گفت: براساس توافق‌های اولیه قرار بود که این واحدها بر مبنای دریافت ۵۰۰ دلار برای هر متر مربع از سوی انبوه‌سازان ایرانی ساخته شود.

رهبر افزود: در حال حاضر رقم ساخت برای واحدهای مسکونی ارزان قیمت کشور ونزوئلا که ساخت‌وساز آن در اختیار انبوه‌سازان ایرانی قرار دارد نیز معادل ۵۰۰ دلار برای هر مترمربع است.

نیکزاد: تا یک ماه آینده نهایی می‌کنیم

از سوی دیگر، علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه ایران در پی دست‌یابی به بازار‌های بعدی برای احداث مسکن مهر ارزان قیمت به سبک مسکن است، اعلام کرده است که قرارداد ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی سوریه باید تا یک ماه آینده نهایی شود و انبوه‌سازان کار خود را در این کشور آغاز کنند.