ایران آپارتمان 45000 دلاری در سوریه می‌سازد

گروه مسکن- در پی درخواست صبح دیروز وزیر مسکن سوریه از وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت، کانون سراسری انبوه‌سازان برای احداث این واحدها با قیمت متری ۴۵۰ دلار اعلام آمادگی کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» مقامات وزارت مسکن و آبادانی سوریه از مسوولان وزارت راه و شهرسازی درخواست کرده‌اند تا واحدهای مسکونی مطابق با الگوی ساخت مسکن مهر در این کشور با متوسط متراژ ۱۰۰ مترمربع برای عرضه در بازار مسکن این کشور از سوی انبوه‌سازان ایرانی احداث شود.

از سوی دیگر، در پی حضور وزیر مسکن و آبادانی سوریه در جمع مسوولان وزارت راه و شهرسازی و به دنبال درخواست وزیر سوری از نیکزاد برای ساخت ۵۰‌هزار واحد مسکن ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد در این کشور، این بار کانون سراسری انبوه‌سازان ایران به عنوان متولی ساخت‌وساز در این کشور معرفی شدند.

براساس تازه ترین توافقات انجام شده در این زمینه، قرار است هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان در نشستی با حضور مقامات وزارت مسکن سوریه برآورد خود را در خصوص میزان هزینه‌ها،‌ نحوه تامین مالی،‌ نیروی انسانی، زمان دقیق حضور انبوه سازان ایرانی در سوریه، تجهیز کارگاه‌ها و آغاز عملیات ساخت، مطرح کرده و پس از کسب توافق نهایی نسبت به انعقاد قرارداد ساخت اقدام کنند.

مسکن مهر سوری، متری ۴۵۰ دلار؟

در این راستا رییس کانون سراسری انبوه‌سازان به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد:‌ عقد تفاهمنامه برای ساخت ۵۰ هزار واحد ارزان‌قیمت به منظور تامین مسکن اقشار کم درآمد کشور سوریه در دو سطح کلی قابل تامل است.

در وهله اول در راستای انجام توافقات کلیدی و اصولی در زمینه نحوه انجام کار و به منظور رایزنی‌های دو جانبه بین دو کشور ایران و سوریه، دولت‌های دو طرف با یکدیگر مذاکره کرده و به توافق نهایی دست می‌یابند. از سوی دیگر در مرحله بعدی، به منظور انجام مذاکرات اجرایی، نشست مشترکی با حضور مقامات مسکن کشور سوریه و انبوه سازان ایرانی برگزار می‌شود که در این نشست جزئیات اجرای کار با توجه به ظرفیت انبوه سازان ایرانی و نیازهای ساخت و ساز در کشور مزبور، تعیین می‌شود.

ایرج رهبر با تاکید بر ضرورت شفاف سازی درخواست‌های دوجانبه به عنوان عاملی موثر در پیشرفت و حسن اجرای توافقات خاطرنشان کرد:‌ تمامی‌عوامل اجرای کار در کشور سوریه اعم از نحوه ساخت و ساز، تامین منابع پرداختی، زمان آغاز به کار و پرداخت منابع مالی باید به صورت شفاف و صریح مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تصمیم نهایی پس از انجام مطالعات کارشناسی دقیق اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مساله موجود در مسیر آغاز ساخت و ساز در کشور سوریه بحث قیمت است، تصریح کرد:‌ تعیین قیمت ساخت و ساز در سوریه با توجه به اینکه عملیات اجرایی کار براساس نرخ مصالح ساختمانی و هزینه نیروی انسانی آن کشور محاسبه می‌شود نیازمند انجام مطالعات دقیق‌تر است.

رهبر افزود: با این حال پیشنهاد انبوه سازان برای ساخت هر متر مربع مسکن در این کشور، حداقل رقمی ‌معادل ۴۵۰ دلار است.

وی در خصوص متراژ پیشنهادی برای ساخت این واحدهای مسکونی گفت:‌ بنا به درخواست وزیر مسکن و آبادانی سوریه قرار است این واحدها در سه متراژ ۹۰، ۱۱۰ و ۱۳۰ مترمربعی ساخته شود.

تجهیز کارگاه‌های ساختمانی سوریه ظرف یک ماه

ایرج رهبر همچنین اظهار کرد: در صورتی که توافقات نهایی با هیات سوری به انجام برسد انبوه سازان ایرانی ظرف مدت یک ماه برای تجهیز کارگاه‌های ساختمانی به این کشور وارد می‌شوند.

وی با اشاره به تجربه حضور انبوه سازان ایرانی برای ساخت مسکن مطابق با الگوی مسکن مهر در سایر کشورها افزود: در حال حاضر قرارداد ساخت نزدیک به ۳۸ هزار واحد مسکن در کشور ونزوئلا منعقد شده که از این تعداد تاکنون ۱۰ هزار واحد تحویل و هفت هزار واحد دیگر نیز در حال تحویل است.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: همچنین در تازه‌ترین توافق‌های به عمل آمده، قرارداد ساخت ۱۷ هزار واحد دیگر نیز با یک شرکت انبوه‌ساز ایرانی منعقد شده است.