ساخت آپارتمان باکیفیت در تهران محال است

سخنگوی شورای‌شهر تهران گفت: متاسفانه قوانین ساختمانی موجود، برای ساخت‌وسازها فقط به صلاحیت راس‌هرم که مهندس‌ناظر است، حساسیت نشان می‌دهد و برای انبوه عوامل دیگر همچون بنا، جوشکار، گچکار و... که نقش اصلی در احداث را برعهده دارند هیچ مقرراتی وجود ندارد و با این شرایط، امکان ساخت ساختمانی با کیفیت محال است. خسرو دانشجو در گفت‌وگو با خبرگزاری‌فارس درباره ایراد قوانین موجود که باعث می‌شود متن آنها به درستی از سوی سازنده‌ها اجرا نشود، تصریح کرد: در این زمینه می‌توانم با ذکر مثالی مساله را بهتر بیان کنم. در مبحث ۱۹ که به انرژی در ساختمان مربوط می‌شود قید شده که ساختمان در حال ساخت باید عایق حرارتی شود که این موضوع شامل دیوار‌ها، سقف و کف می‌شود. شیشه‌ پنجره‌ها نیز باید دوجداره باشد و تاکید شده که در غیراین صورت پایان‌کار به ساختمان تعلق نمی‌گیرد.

اما متاسفانه، زمانی که ساختمان در حال ساخت است کسی با آن کاری ندارد ولی وقتی تکمیل می‌شود، تنها زمانی که قرار است پایان‌ کار برای آن صادر شود کار انجام شده را چک می‌کنند و در این شرایط تنها می‌توانند شیشه دوجداره ساختمان را مشاهده کنند؛ اگر شیشه‌ها دوجداره بود می‌گویند مبحث ۱۹ را کار کرده پس صرفه‌جویی لازم انرژی در ساختمان صورت می‌گیرد و می‌توان برایش پایان کار صادر کرد!

در حالی که این رویه درستی نیست؛ قوانین قوی وضع شده ولی برای به اجرا درآمدن آنها تکلیف‌ها را مشخص نکرده‌ایم و مشخص نشده چه کسی باید نظارت‌ها را انجام دهد.

وی افزود: در کشورمان اگر فردی مدعی باشد که در جوشکاری یا گچکاری ساختمان تخصص دارد همین کافی است و نهاد یا سازمانی سراغ تایید صلاحیت او نمی‌رود. در موضوع عوامل دخیل در ساختمان‌سازی تنها کاری که صورت گرفته این بوده که به راس هرم یا مسائل نزدیک به راس هرم توجه شده است که در واقع منظور مهندس ناظر است.

سخنگوی شورای‌شهر تهران همچنین گفت: ما از یک بازار آشفته انتظار داریم ساختمان‌سازی در کشورمان با‌کیفیت باشد و می‌گوییم چرا ساختمان‌ها در کشورهای پیشرفته باکیفیت هستند. این امر در حالی است که در بحث‌های مربوط به قانون‌گذاری ضعف‌های بارز و روشنی وجود دارد و در قوانین هزار صفحه‌ای ایراد‌های زیادی وجود دارد.