جزئیات بیشتر از «ساخت‌وساز با 2 پروانه»

گروه مسکن- مسوول کمیته ساختمان انجمن سازندگان مسکن از تدوین طرح دومرحله‌ای شدن صدور پروانه ساختمانی و نیز واگذاری بررسی نقشه‌های ساختمانی به بخش خصوصی با هدف صرفه جویی در زمان صدور شناسنامه فنی ساختمان خبر داد. حجت عزیزی، مسوول کمیته ساختمان انجمن سازندگان مسکن در این باره تصریح کرد: دومرحله‌ای شدن صدور پروانه ساختمانی و واگذاری بررسی نقشه‌های ملکی به بخش خصوصی راهکار اصلی برای صرفه‌جویی در زمان صدور پروانه ساختمانی است که با الزامی شدن آن قطعا صدور شناسنامه‌فنی، بدون مشکل از سر گرفته خواهد شد.

وی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران تاکید کرد: اخیرا نظام‌ مهندسی ساختمان اقدام به برگزاری یکسری آزمون‌های تخصصی به منظور جذب مهندسان توانمند برای کنترل نقشه‌های فاز ۲ ساخت‌وسازها کرده است.

عزیزی با اشاره به اینکه آزمون مذکور مربوط به مرحله اول است، افزود: ثبت‌نام برای برگزاری مرحله بعدی آزمون نیز در حال انجام است که به دنبال آن قرار است نظام مهندسی ساختمان مسوولیت بررسی و کنترل نقشه‌های ساختمانی را به بخش‌خصوصی واگذار و به دنبال آن خود را از حالت تصدی‌گری خارج کند.

عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تاکید کرد: در همین حال مقرر شده است که صدور مجوز ساخت‌وساز به دو مرحله پروانه‌ معماری و پروانه‌ ساختمانی تبدیل شود.

بر این اساس مالکانی که صرفا به دنبال اخذ جواز ساخت هستند، چنانچه نقشه‌های ملک مورد نظر آنها براساس ضوابط و مقررات شهرسازی کنترل شود، می‌توانند جواز پروانه شهرسازی دریافت کنند.

وی گفت: این درحالی است که در مرحله بعد چنانچه قرار باشد کارفرما به دنبال اجرایی کردن پروژه اش باشد باید به دنبال اخذ پروانه ساخت باشد که دریافت آن نیز مستلزم کنترل نقشه‌های فاز۲، معرفی مهندس ناظر و شرکت سازنده ذی‌صلاح به کارفرما است.

به گفته این مهندس ناظر، مسوولان مرتبط در امر صدور شناسنامه فنی ملکی که متشکل از سه نهاد شهرداری، سازمان نظام مهندسی و نیز وزارت راه‌وشهرسازی است به دنبال آن هستند تا بررسی و کنترل پرونده نقشه‌های املاک تحت پوشش شناسنامه فنی ملک کاهش یابد که این امر منجر به آماده شدن بسترهای اجرایی این طرح خواهد شد.

وی با اشاره به مزایای اجرای شناسنامه‌فنی ساختمان گفت: شناسنامه فنی دفترچه‌ای است که تمامی مشخصات ملکی یک ساختمان نظیر نوع مصالح مصرفی، شرایط سازه‌ای ملک، معماری، مشخصات طراحان پروژه و... از ابتدا تا انتهای یک پروژه به طور کامل در آن ذکر می‌شود؛ به طوری که در نهایت عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و استانداردهای کیفی و فنی درفرآیند ساختمان از این رهگذر کاملا قابل رصد است.

مسوول کمیته ساختمان انجمن سازندگان مسکن تاکید کرد: توقف صدور شناسنامه فنی ساختمان در دو سال اخیر، بزرگ‌ترین جفا به خریداران مسکن است؛ چرا که در کشور ما بزرگ‌ترین خرید هر فردی، خرید خانه است.