گروه مسکن - مهدیس فرقانی: گاهی اوقات قیمت پیشنهادی هر متر مربع از آپارتمان‌های مسکونی در حومه تهران نه تنها کمتر از یک میلیون تومان است، بلکه پایین‌تر از 500 هزار تومان نیز اعلام می‌شود!

معمولا آن دسته از متقاضیانی که در بازار مسکن تهران به دنبال واحدهایی با چنین قیمت‌هایی هستند، به جست‌وجو در مناطق جنوبی روی می‌آورند، البته در شهر تهران واحدهای مسکونی با قیمت متری کمتر از ۵۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری نمی‌شود و شواهد بیانگر این مساله است که کمترین قیمت پیشنهادی در تهران مربوط به خیابان‌های زمزم یا راه آهن که قیمت هر متر آپارتمان نوساز حدود ۸۳۰ هزار تومان و آپارتمان چندساله ۷۲۰ هزار تومان است‌، می‌شود.
برخی از دلایلی که باعث شده قدرت خرید آپارتمان‌های مسکونی در حومه تهران افزایش پیدا کند، قیمت مناسب این دسته از واحدها است.
کم ارزش بودن قیمت زمین در حومه تهران از یک سو‌، برخورداری برخی از واحدها از قولنامه در ازای سند و بهره‌مندی اکثر واحدها از وام خرید دلایلی برای ارزان بودن و ایجاد قدرت کافی برای خرید محسوب می‌شود.
بررسی قیمت‌های پیشنهادی برای فروش هر متر مربع آپارتمان‌های مسکونی در حومه تهران نشان می‌دهد بیشتر نرخ‌ها بین 500 تا 800 هزار تومان تعیین می‌شود و حتی کمترین قیمت پیشنهادی ممکن است به واحدهایی که امکاناتی مانند پارکینگ و انباری برای متقاضی فراهم می‌کند‌، تعلق داشته باشد.
برای مثال واحدی ۷۰ متری در محله کیانمهر واقع در مهرشهر با امکاناتی از قبیل پارکینگ و انباری با قیمت متری ۵۰۰ هزار تومان به بازار فروش عرضه شده است.
همچنین در فاز یک اندیشه‌، قیمت پیشنهادی هر متر مربع یک واحد 40 متری با کلیه امکانات به همراه 20 میلیون تومان وام‌، 700 هزار تومان از سوی مالک اعلام شده است.
یک فروشنده‌، ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را به عنوان قیمت فروش واحدی ۷۰ متر مربعی تعیین کرده و این پیشنهاد را به متقاضیان کرده که خریدار می‌تواند این مبلغ را به صورت اقساط ماهانه پرداخت کند.
علاوه براین، در گلشهر کرج یک واحدی 158 متری به صورت تک واحدی در طبقه همکف با 100 متر حیاط‌، متری 890 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که با این تفاسیر قیمت کل 140 میلیون تومان محاسبه می‌شود البته 25 میلیون تومان این مبلغ به طور رهن و 5 میلیون تومان وام و فقط 110 میلیون تومان آن به صورت نقدی است.
همچنین قیمت فروش واحدی ۵۷ متری در منطقه فردوسیه شهریار که به نقل از مالک، مهندسی ساز‌، خوش نقشه و از امکانات مناسب برخوردار است‌، ۳۲ میلیون تومان با شرایط ۱۸میلیون تومان وام‌، ۶ میلیون تومان رهن و ۸ میلیون تومان نقد‌، پیشنهاد شده است البته این واحد تخلیه است و مالک این پیشنهاد را به خریدار کرده که وی می‌تواند این واحد را ۸ میلیون تومان رهن بدهد.
بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه یا متقاضیانی که از توانایی ضعیف مالی برخوردار هستند این دسته از واحدها را از لحاظ قدرت خرید مناسب می‌دانند، اما مسافت موضوعی است که عامل عدم خرید می‌شود، زیرا اکثر خریداران حین انصراف از خرید واحدی در حومه تهران به این نکته اشاره می‌کنند که مسافت بین محل سکونت (حومه تهران) و کار (تهران) زیاد است.