اولین ساختمان‌ وزارتی فروش ‌رفت

جزئیات جدید از نحوه فروش «نماد زمین‌خالی» در تهران

بانک‌مسکن در ساختمان وزارت‌مسکن مستقر شد گروه مسکن-فرید قدیری: اولین ساختمان وزارتی که در جریان ادغام‌ها، به لیست املاک ‌مازاد دولت اضافه شده بود، بدون انجام برگزاری مراسم مزایده، فروش رفت.

علی نیکزاد سه ماه پیش، بعد از توافق با مدیران بانک‌مسکن برای فروش ساختمان وزارت‌مسکن به آنها، توانست مجوز فروش را از هیات دولت دریافت کند؛ طوری که طی ماه‌های اخیر طرفین معامله با تشکیل کمیته‌ قیمت‌گذاری، در انتظار تعیین ارزش ریالی ساختمان بودند و حالا ستاد مرکزی بانک‌مسکن به عنوان تنها خریدار ساختمان وزارت‌مسکن، ساکن و مالک آن شده است.

وزارت مسکن سابق از آنجا که برای دریافت تسهیلات ساخت و یارانه‌های مرتبط با آن همواره مراودات مالی با بانک‌مسکن - بانک عامل و تخصصی در حوزه مسکن- داشته، طی سال‌های اخیر بدهی‌ ریالی به این بانک پیدا کرده بود، طوری که بعد از ادغام وزارت راه در وزارت مسکن و تصمیم وزیر راه‌وشهرسازی به انتقال مجموعه وزارت مسکن به ساختمان وزارت راه، مقرر شد ساختمان ستادی وزارت مسکن واقع در میدان ونک که در مالکیت سازمان ملی زمین‌ومسکن قرار داشت، به عنوان بخشی از بدهی‌های دولت به بانک‌مسکن، به این بانک واگذار شود.

به این ترتیب اولین ساختمان وزارتی در نوبت فروش، بدون انجام مراسم مزایده، از قبل مشتری خود را شناخته بود و هم‌اکنون فروش این ساختمان به مرحله نهایی خود رسیده است.

ساختمان ستادی وزارت مسکن سابق در ۹ طبقه با زیربنای بیش از ۱۰ هزار مترمربع جزو یکی از کم‌ سن‌وسال‌ترین ساختمان‌های دولتی محسوب می‌شود که موقعیت جغرافیایی و مسیرهای دسترسی بزرگراهی به آن، تاثیر قابل‌توجهی در ارزش ساختمان ایجاد کرده است، اما به رغم این ویژگی‌ها، اجتماع همزمان ستاد وزارت راه و وزارت مسکن در این ساختمان غیرممکن بود و به همین دلیل کارکنان مسکن به ساختمان ۱۵ طبقه وزارت راه در میدان آرژانتین منتقل شده‌اند و ستاد مرکزی بانک‌مسکن نیز هم اکنون از میدان فردوسی به میدان ونک نقل مکان کرده است.

مالکیت ساختمان وزارت مسکن که حالا نمای آن به آرم و مشخصات بانک مسکن مزین شده با قیمتی بین ۵۵ میلیارد تا ۸۰ میلیارد تومان به بانک‌مسکن (در ازای طلب بانک) منتقل می‌شود. علت تعیین دامنه قیمتی به مجوزهایی برمی‌گردد که برای فروش ساختمان لازم است، اخذ شود. این مجوزها شامل پروانه و سایر مدارک انتقال است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با به پایان رسیدن عملیات فروش ساختمان وزارت مسکن، ساختمان وزارت رفاه، وزارت کشاورزی و وزارت تعاون نیز در نوبت فروش قرار دارند.

زمین بلوارکشاورز ۴۹ میلیارد تومان

دولت این روزها در کنار فروش ساختمان‌های وزارتی مازاد، عرضه یکی از بزرگ‌ترین زمین‌های دولتی در تهران را نیز در دستور کار دارد. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از فروش زمین دولتی واقع در خیابان بلوارکشاورز که چند روز پیش مزایده آن برگزار شد، حاکی است: قیمت پایه برای فروش این زمین در حدود ۴۹ میلیارد تومان اعلام شده که تا این لحظه خریداران قیمت‌های پیشنهادی خود را به عامل فروش زمین ارائه کرده‌اند.

پایتخت‌نشینان، زمین ۸۰۰۰ متری گودبرداری‌شده در خیابان بلوارکشاورز را به دلیل قدمت طولانی آن، نماد املاک بدون استفاده نام‌گذاری کرده‌اند. این زمین دولتی با کاربری غیر مسکونی قرار است فروخته شود تا از محل درآمد آن، تامین مالی بخش مسکن صورت گیرد.