گروه مسکن - مهدیس فرقانی: بوستان ولایت قبل از اینکه در زمان تعیین شده یعنی سوم خرداد ماه سال جاری افتتاح شود ، در اواخر سال 89 باعث نوسان قیمت واحدهای مسکونی در محله‌های اطراف به خصوص شهرک شریعتی شد زیرا این شهرک در ضلع غربی پارک واقع شده است به طوری که قیمت هر متر مربع زمین در محدوده بوستان ولایت قبل از سال جاری حدود 900 هزار تومان بود و حال به متری بالای یک میلیون تومان رسیده است و از طرف دیگر قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در این منطقه پارسال یک میلیون و 100 هزار تومان از سوی فروشنده‌ها پیشنهاد می‌شد، اما امروز این قیمت به یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 400 هزار تومان تبدیل شده است.

طبق گفته اکثر بنگاهداران فعال در منطقه ۱۹، بازار مسکن شهرک شریعتی از اواخر سال گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات قیمت از سوی سازنده‌ها و فروشنده‌ها قرار گرفته و همچنین میزان ساخت وسازها با رشد چشمگیری همراه شده است و همه این رویدادها در بازار مسکن شهرک شریعتی به دلیل توسعه شهری منطقه تحت تاثیر بوستان ولایت است.
یکی از مشاوران املاک درباره وضعیت قیمت‌های معامله شده واحدهای مسکونی در شهرک شریعتی طی چند ماه گذشته، به «دنیای اقتصاد» گفت: قیمت آن دسته از واحدهای مسکونی که کوچه‌های آنها به این پارک ختم می‌شود یا آپارتمان‌هایی که منظره دیدشان توسط این پارک بازتر و زیباتر می‌شود نسبت به دیگر آپارتمان‌های این شهرک یا این منطقه، گران‌تر است حتی برخی از فروشنده‌ها قیمت هر متر مربع واحد مسکونی خود را بیش از یک میلیون و 400 هزار تومان اعلام می‌کنند، چراکه آنها براین باورند که بافت محله شهرک شریعتی با رشد قابل توجهی مواجه شده به همین خاطر متقاضی برای سکونت در این شهرک افزایش یافته است.
صالحی در ادامه افزود: در منطقه ۱۹، معمولا بازار مسکن شهرک شریعتی در مقایسه با دیگر محله‌های هم جوار از متقاضیان بیشتری برخوردار بوده است و حال وجود بوستان ولایت باعث افزایش حجم مراجعه کنندگان به بازار این شهرک شده است.
این بنگاهدار همچنین در رابطه با سودی که شامل حال سازنده‌های واحدهای مسکونی در شهرک شریعتی بعد از پیشنهاد ساخت بوستان ولایت شد، تاکید کرد: قبل از اینکه ساخت این بوستان پیشنهاد شود زمین‌های اطراف، توسط شهرداری از ساکنان خریداری شده بود، زیرا برخی از املاک داخل طرح شهرداری واقع شده بود، اما به محض اینکه ساخت بوستان ولایت مطرح شد شهرداری زمین‌های خریداری شده را به یکسری از پیمانکارها و سازنده‌ها عرضه کرد.
وی با افزودن این مطلب، اذعان کرد: شهرداری زمین‌های خریداری شده را سال قبل با قیمت مناسبی به سازنده‌ها و پیمانکارها عرضه کرد و شاید کمترین نرخ تعیین شده برای خرید این زمین‌ها متری ۸۵۰ هزار تومان بود در حالی که هم اکنون همین زمین به ارزش متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به خریدار واگذار می‌شود. به همین دلیل نه تنها سازنده‌ها یا پیمانکارها از لحاظ قیمت، سود کردند، بلکه شهرداری برای ساخت و ساز هم از بابت میزان تراکم و عوارض تخفیف در نظر گرفت.
صالحی دراین باره خاطرنشان کرد: قواره اکثر آپارتمان‌های مسکونی در شهرک شریعتی کوچک است، به همین دلیل هر سازنده بیش از یک آپارتمان را برای نوسازی خریداری کرده تا با یکدیگر تجمیع کنند به همین خاطر شهرداری تراکم بیشتر و تخفیف قابل توجهی برای مبلغ عوارض و تراکم برای این دسته از سازنده‌ها در نظر گرفت.
سود ساخت‌وساز و افزایش قیمت واحدهای مسکونی تنها تغییرات بازار مسکن شهرک شریعتی طی چند ماه قبل نیست زیرا بازار مشارکت در ساخت هم با رونق خوبی مواجه شده است، وی با گفتن این خبر، خاطر نشان کرد: مراجعه مالکانی که ملک‌شان مشرف به این بوستان است برای مشارکت در ساخت بیشتر از سابق شده است و اغلب مالکانی که املاک شان در جوار یکدیگر است تصمیم به مشارکت در ساخت دارند.