گروه مسکن- شورای‌شهر تهران در حالی که ماه‌ها است به دنبال دریافت پاسخی روشن درباره نحوه کسب درآمد شهرداری از محل صدور مجوز تراکم است و در چندین جلسه پی‌درپی درباره فروش‌تراکم از مسوولان شهرداری پرسش‌هایی را مطرح کرده، در آخرین جلسه خود با افزایش ۴/۲۲ درصدی بودجه سال ۹۰ شهرداری موافقت کرد. شهرداری‌تهران در جلسه اخیر شورا با ارائه متمم بودجه ۹۰، درخواست افزایش ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بودجه سال جاری را کرده بود که پس از موافقت شورای‌شهر، رقم کل بودجه از ۷۶۰۰ میلیارد تومان به ۹۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

نزدیک به ۷۰ درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه شهرداری ‌تهران متکی به دریافت انواع عوارض ساخت‌وساز شامل صدور پروانه و مجوز تراکم است که هم‌اکنون شورای‌شهر درباره آن با ابهاماتی از بابت نحوه صدور مجوز تراکم روبه‌رو است.

شهرداری‌تهران می‌گوید تراکم‌فروشی نداریم بلکه آنچه بابت تراکم مجوز داده می‌شود «مازاد‌تراکم» است. این در حالی است که برخی اعضای شورای‌شهر با استناد به پرونده‌هایی که از برخی مناطق در اختیار دارند، معتقدند تراکم‌فروشی وجود دارد.با این حال در شرایطی که دو طرف هنوز نتوانسته‌اند دیگری را درباره درآمدزایی برای اداره تهران متقاعد کنند، برسر افزایش سقف بودجه۹۰ شهرداری به توافق رسیده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در جریان تصویب متمم بودجه۹۰ در دفاع از لایحه متمم گفت: در بودجه سال ۹۰ شهرداری تهران به دلیل محدودیت منابع، برخی از برنامه‌ها و خواسته‌های سرمایه‌ای و عمرانی شهرداری در نظر گرفته نشد و حالا با تصویب متمم، برنامه‌های نیمه‌کاره را فعال خواهیم کرد.