گروه مسکن- مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای در مناطق مختلف تهران همچنان نسبت به نرخ مصوب سازمان تعزیرات بی‌توجه هستند و متناسب با نیاز مالی که دارند اجاره‌بها را تعیین و در قالب نرخ پیشنهادی به بازار معرفی می‌کنند.

اما چنانچه این نرخ‌های پیشنهادی را با نرخ عرف منطقه مورد مقایسه قرار داده شود مشخص می‌شود برخی از نرخ‌های اعلامی از سوی موجران از خط‌قرمز بازار اجاره فراتر رفته است. خط‌قرمز بازار اجاره حریمی است که اگر اجاره‌بها از آن تجاوز کند، واحدمسکونی اجاره نمی‌رود و تقاضا برای اجاره آن از طرف مستاجران به شدت کاهش پیدا می‌کند. هم‌اکنون در برخی محله‌های تهران خط‌قرمز اجاره‌بها به این صورت است:
در منطقه پونک اعلام نرخ رهن کامل 60 میلیونی برای آپارتمان 90متری 5 سال ساخت به معنی عبور از خط‌قرمز است و بعید است با چنین نرخی، ملک به اجاره رود.
در محله ستارخان نیز رهن کامل ۸۰ میلیونی برای آپارتمان ۸۰ متری کم‌سن‌وسال فراتر از نرخ‌های عرف منطقه است.
همچنین در محله تهرانپارس محدوده خیابان استخر نیز چنانچه آپارتمانی با مساحت تقریبی 80 متر و چندسال ساخت با نرخ 38 میلیون تومان به رهن کامل گذاشته شود، بعید است با تقاضای زیادی مواجه شود به این دلیل که نرخ رهن کامل این آپارتمان به مراتب کمتر از نرخ پیشنهادی اعلام شده خواهد بود.