مصالح‌ پرمصرف نسبت به پارسال 20 درصد گران شده است
گروه مسکن- فرید قدیری: بازار مصالح ساختمانی در تهران از دو ماه پیش تا کنون با رونق در فروش کالا به انبوه‌سازان مواجه شده است و فعالان این بازار پیش‌بینی می‌کنند خرید از آنها تا یک فصل آینده به اوج خواهد رسید.

در بازار مصالح‌ساختمانی هم‌اکنون تقاضای خرید به رغم افزایش 20 درصدی قیمت مصالح نسبت به سال گذشته، در وضعیت رو به رشدی قرار دارد، طوری‌که مصالح‌فروشان عرضه کالاهای پرمصرف ساختمانی را از حالت فروش اقساطی بلندمدت که سال گذشته رواج پیدا کرده بود به فروش نقدی با دریافت چک حداکثر 2 ماهه تغییر داده‌اند.
بیشترین تقاضا از سوی انبوه‌سازان برای خرید مصالح به «سیمان» مربوط می‌شود. فروشنده‌های سیمان در این باره به «دنیا‌ی‌اقتصاد» اعلام کردند: عمده ساخت‌وسازها در سال جاری دارای اسکلت بتنی هستند و همین سیستم، مصرف سیمان در کشور را افزایش داده است.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در سال جاری فاکتور جدیدی برای خرید و فروش مصالح‌ساختمانی از سوی فروشنده صادر می‌شود که این فاکتور مربوط به کرایه حمل‌ مصالح است.
برای ساخت‌وسازهای شهر تهران عمده مصالح از شرق تهران بارگیری و حمل می‌شود که در این حالت با توجه به رونق ساختمان‌سازی در مناطق غربی تهران، اولین توافقی که فروشنده مصالح با مالک ساختمان در حال ساخت انجام می‌دهد مربوط به نرخ کرایه حمل‌ونقل مصالح ساختمانی است.
در حال حاضر قیمت فروش مصالح‌ساختمانی در بازار متفاوت است و فروشنده‌ها برحسب متراژ بنای در حال ساخت و منطقه‌ای که ساخت‌وساز در آن در حال انجام است، قیمت‌ فروش مصالح را اعلام می‌کنند. تازه‌ترین نرخ فروش مصالح‌ساختمانی در تهران به شرح زیر است: