«قیمت‌مسکن» طرح‌تفصیلی تهران را تعلیق کرد؟

گروه مسکن- با برهم خوردن مراسم رونمایی از طرح تفصیلی تهران و اعلام تصمیم جدید مدیریت شهری مبنی بر اجرای تدریجی متن طرح تفصیلی آن هم با سرعت آهسته در تهران، زمزمه‌هایی در بازار مسکن به گوش رسید که حکایت از آن داشت دولت و شهرداری در اقدامی هماهنگ در نظر دارند طرح تفصیلی را بعد از فصل تابستان و در نیمه پاییز رونمایی کنند تا هر نوع اثر احتمالی طرح روی قیمت مسکن در فصل رونق معاملات ملکی کاملا خنثی شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» یکی از آثار مثبت یا منفی طرح تفصیلی شهر تهران محدودیت‌ها و فرصت‌هایی است که طرح برای ساخت‌وسازهای مسکونی در محله‌های شهر تهران ایجاد می‌کند.

این طرح که طبق گفته مسوولان شهرداری مدتی است مبنای کار دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری تهران قرار گرفته از یک سو اجازه صدور پروانه مسکونی در همه محله‌ها را ممنوع کرده و از سوی دیگر مجوزهای غیرمسکونی برای محله‌های ممنوعه در نظر گرفته است.

برخی کارشناسان بازار مسکن این طرح را باعث تغییر قیمت زمین و ملک در پایتخت می‌دانند و در مقابل مسوولان شهری اجرای آن را باعث تعدیل قیمت‌ عنوان می‌کنند.

اخیرا شنیده شد تاخیر در رونمایی از طرح تفصیلی به علت همزمانی مراسم با فصل نقل و انتقال بوده طوری‌که مقرر شده رونمایی، از ۱۸ تیرماه به زمان دیگری موکول شود.

اما وزیر راه و شهرسازی روز گذشته به خبرگزاری مهر اعلام کرد: این وزارتخانه موافق طرح تفصیلی شهر تهران است و بنده دستوری مبنی بر توقف اجرای طرح تفصیلی شهر تهران نداده‌ام.

علی نیکزاد همچنین در پاسخ به این پرسش که چنین موضوعی مطرح شده که شورای‌عالی معماری و شهرسازی دستور توقف اجرای این طرح را داده است، تصریح کرد: این وزارتخانه موافق طرح تفصیلی شهر تهران است؛ بنابراین لزومی ندارد که دستور توقف تصویب این طرح را بدهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: شهرداری پس از تهیه طرح تفصیلی شهر تهران، آن را به شورای شهر می‌دهد و شورای‌شهر هم پس از بررسی‌های لازم، این طرح را به شورای‌عالی معماری و شهرسازی برای تصویب ارسال می‌کند.

بعید است طرح تفصیلی اجرا شود

در همین زمینه حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران شورای شهر گفت: این طرح بر اساس ساختاری تدوین شده که اکنون با توجه به تحولات بسیار زیاد شهر تهران این ساختار تقریبا متحول شده است و به همین خاطر هرچه بیشتر زمان بگذرد مساله اجرای طرح تفصیلی پیچیده‌تر و احتمال اجرای دقیق آن کمتر می‌شود و بعید به نظر می‌رسد که این طرح همچنان قابلیت اجرا داشته باشد.

شکیب در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: تا زمانی که طرح تفصیلی به صورت رسمی ابلاغ نشود، شهرداری‌های مناطق خود را ملزم به اجرای آن نمی‌دانند و شورای‌شهر نیز نمی‌تواند عدم انطباق عملکرد مناطق با طرح تفصیلی را مورد سوال قرار دهد.