پایه‌های قانونی «زمین 1000 متری » چیست؟

در همین مسکن‌مهر مانده‌ایم و خانه‌های آن را در زمین‌های نامناسب ساخته‌ایم

گروه مسکن: عضو کمیسیون عمران مجلس با طرح چندین پرسش از دولت درباره پایه‌های قانونی طرح باغ‌شهر و منابع مالی برای اجرای آن، این طرح را در حالی که مسکن‌مهر در زمین‌های نامناسب فاقد آب و برق و خدمات ساخته‌شده و بانک‌ها در تامین مالی آن به مشکل خورده‌اند، غیرکارشناسی، بلندپروازانه و غیرقابل اجرا دانست. محسن نریمان در گفت‌وگو با «تابناک» گفت: ما از طلا گشتن پشیمان شده‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید. این توصیه را به دولت دارم که همین مسکن‌مهر را که اجرا کرده‌اید و همین بچه‌ای را که زاییده‌اید بزرگ کنید، باغ شهر و اینکه به همه ایرانیان هزار متر زمین بدهید، پیشکش.

وی افزود: مهمترین موضوع در هر طرحی منبع اعتباری آن است. باید پرسید منبع اعتباری باغ‌شهرها کجا است؟ حال فرض را بر این بگذاریم که زمین آن وجود دارد که چنین نیست، چگونه می‌خواهیم آن را اجرایی کنیم؟ آیا دولت باید اعتبار آن را بدهد یا بخش خصوصی.

بخش‌خصوصی باید بخشی از سرمایه مورد نظر خود را از تسهیلات بانکی تامین کند و بانک‌ها بارها اعلام کرده‌اند، نمی‌توانند منابع طرح‌های تکلیفی دولت را تامین کنند و اگر می‌توانستند، اعتبارات مسکن‌مهر را جواب می‌دادند. از نظر فنی و کارشناسی وجود زمین و از نظر اجرایی و منابع اعتباری، این طرح‌ها مبهم بوده و جای سوال دارد. می‌خواهند بگویند که دولت می‌خواست به هر خانواده ۱۰۰۰ متر زمین بدهد، ولی نگذاشتند، اما نمی‌گویند که چنین طرح‌هایی توجیه فنی و اعتباری ندارد. اولین مساله این است که محل این زمین‌ها کجا است؟ آیا منظور زمین‌های کویر لوت یا زمین‌های کویر قم است یا جنگل‌ها و مراتع دولتی؟ اراضی ملی به راحتی قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست. این طرح کارشناسی نیست.

نماینده مردم بابل در مجلس با بیان اینکه کمیسیون عمران به عنوان اصلی‌ترین کمیسیون مجلس از طرح‌هایی که رییس‌جمهور اعلام می‌کند هیچ اطلاعی ندارد، تصریح کرد: واگذاری زمین‌های دولتی نمی‌تواند پایه قانونی نداشته باشد. این طرح باید در کمیسیون‌ها و کمیته‌های مربوطه از نظر مالی و فنی بررسی شود.

وی افزود: متاسفانه در برخی نقاط که مسکن‌مهر به پایان کار رسیده است، با مشکل آب و برق و فاضلاب و سایر مسائل زیرساختی مواجه است. مسکن‌مهر در مکان‌های مناسبی ایجاد نشده، تنها به دنبال این بوده‌اند که پول زیادی برای زمین نپردازند و حالا باید در ازای این کار، چیزی بیشتر هزینه کنند تا آن مکا‌ن‌ها قابل زیست باشد.