وام ساخت‌وساز خشک شد؟

طی سه ماه گذشته یک ریال وام نوسازی بافت‌فرسوده پرداخت نشده است

ساخت‌وساز در بافت‌های‌فرسوده شهر تهران رکورد رشد ۱۰۸ درصدی را ثبت کرد گروه مسکن- فرید قدیری: وام ارزان‌ قیمت و بدون سپرده‌گذاری ساخت‌ مسکن در تهران به «کیمیا» تبدیل شد. عملکرد سیستم بانکی طی ۱۵ ماه اخیر نشان می‌دهد هر نوع ساخت‌وساز غیرمسکن‌مهر برای دریافت سریع تسهیلات، راهی جز «مشارکت با بانک» ندارد.

براساس تازه‌ترین آمار رسمی، سال گذشته ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شد که ۲۳ هزار واحد آن در بافت‌فرسوده قرار داشت و در حالی که طبق مصوبه دولت مقرر شده بود حداقل برای نوسازی بافت‌های فرسوده، از محل اعتبارات مسکن‌مهر وام ۲۰ میلیونی بدون سپرده‌گذاری پرداخت شود، اما در کل، فقط ۱۰ هزار فقره از این نوع وام‌ها در تهران بین انبوه‌سازان توزیع شد.

همچنین در سه ماه گذشته از سال۹۰ نیز حمایت قطره‌چکانی بانک‌ها از نوسازی‌ بافت‌فرسوده در تهران به مرحله حادتری رسیده طوری که طی این مدت به رغم معرفی پرونده ۲۸۰۰ واحد مسکونی صاحب صلاحیت وام ۲۰ میلیونی به بانک‌ها، حتی یک ریال تسهیلات به آنها پرداخت نشده است.

بی‌مهری به بافت‌‌فرسوده در شرایطی اتفاق می‌افتد که قانون برنامه پنجم به صراحت بر پرداخت حداقل ۵۰ درصد از کل تسهیلات بخش مسکن به نوسازی بافت‌های ‌فرسوده از ابتدای سال۹۰ تاکید کرده است.

رییس سازمان نوسازی شهر تهران روز گذشته ضمن هشدار نسبت به قطع پرداخت وام نوسازی مسکن، گفت: بخش زیادی از رونق فعالیت‌های انبوه‌سازی در بافت‌های فرسوده به پشتوانه وام بانکی شکل گرفته و اگر ظرف ماه‌های آتی پرداخت وام ۲۰ میلیونی با شتابی بیشتر از سال گذشته، برقرار نشود، نمی‌توان امیدی به تداوم رونق داشت.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، نرخ رشد ساخت‌وسازهای مسکونی در بافت‌فرسوده تهران از نرخ رشد ساخت مسکن در سطح شهر فراتر رفته طوری که در سال۸۹ تعداد واحدهایی که در بافت‌فرسوده پایتخت ساخته شد ۱۰۸ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت، این در حالی است که نرخ رشد واحدهای مسکونی ساخته‌شده در کل سطح شهر تهران (هم در بافت‌فرسوده و هم در خارج از بافت‌فرسوده) طی این مدت ۶۳ درصد اعلام شده است.

برابر آمارهای دریافتی از شهرداری تهران در سال۸۹ برای ۱۲۰ هزار واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده که ۲۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده بوده است. در سال۸۸ از ۷۴ هزار واحد مسکونی ساخته‌شده در شهر تهران ۱۱ هزار واحد در بافت‌فرسوده قرار داشته است.

گزارش سازمان نوسازی شهر تهران نشان می‌دهد در سال۸۹ رقمی حدود ۴۰ درصد نوسازی بافت‌های فرسوده کل کشور، در تهران اتفاق افتاده است طوری که از ۶۰ هزار واحد نوسازی‌شده در ۳۰۰ شهر کشور، نزدیک به ۲۳ هزار واحد متعلق به شهر تهران بوده است.

براساس این گزارش، عملکرد انبوه‌سازان در بافت ‌فرسوده تهران طی سه ماه گذشته از سال جاری نیز همچنان با رشد مواجه شده طوری که طی این مدت تعداد واحدهای ساخته‌شده بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است.

فریدون درویش‌زاده، رییس سازمان نوسازی شهرداری تهران دیروز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه روند پرداخت وام ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده به رغم مصوبه دولت و تاکید برنامه پنجم، رضایت‌بخش نیست، گفت: در سال۸۹ اگر چه حجم پرداخت وام ۲۰ میلیونی در بافت‌فرسوده تهران به دو برابر سال۸۸ رسید اما این میزان پرداخت فقط پاسخگوی ۵۰ درصد از ساخت‌وسازها در این مناطق بود بنابراین برای جبران بدهی‌های سال گذشته و پرونده‌هایی که طی سه ماه اول امسال در بانک‌ها تشکیل شده، باید به محض احیای پرداخت وام نوسازی، شتاب آن چند برابر شود.