جزئیات جدید از کنترل اجاره‌بها

مالکانی که بیش از ۹درصد اجاره‌بها را افزایش دهند ۲ تا ۵ برابر مبلغ اضافه، جریمه می‌شوند

در بازرسی‌های اولیه از بنگاه‌های مسکن سطح شهر مشخص شد اجاره‌نامه‌ رسمی نایاب شده است گروه مسکن- لیلا درخشان: کنترل رفتار مالک و مستاجر به مرحله بازدید سرزده گشت‌های ویژه سازمان تعزیرات از بنگاه‌های مسکن سطح شهر تهران رسید و همزمان جزئیات جدیدی از نحوه برخورد با متخلفان در این بازار تدوین و اعلام شد.

سازمان تعزیرات مرکز، وظیفه اجرای طرح مقابله با افزایش بیش از ۹ درصدی اجاره‌بهای مسکن را به سازمان تعزیرات استان تهران سپرده، طوریکه این سازمان دیروز دو سری جریمه سنگین برای متخلفان بازار اجاره تنظیم و ابلاغ کرد.

سازمان تعزیرات استان تهران از روز گذشته ۲۰ گشت ویژه شامل بازرس تعزیرات، بازرس اتحادیه املاک و نماینده وزارت بازرگانی تشکیل داده و مقرر شده روزانه این ۲۰ گروه، از بنگاه‌های مسکن مناطق شهر تهران سرزده بازدید کنند.

نظرعلی حاجی پاشا، رییس سازمان تعزیرات استان تهران در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد درباره نحوه پیگرد تخلفاتی که در بازار اجاره مسکن رخ می‌دهد، گفت: مالکانی که در اجاره‌نامه‌ نرخ اجاره سال۹۰ را بیش از سقف نرخ مصوب تعیین کنند، معادل ۲ تا ۵ برابر رقم مازاد اجاره‌بهای مصوب، به صورت ماهانه جریمه خواهند شد مگر اینکه نسبت به اصلاح قرارداد با مستاجر اقدام کنند.

این مقام سازمان تعزیرات تصریح کرد: ملاک برخورد با این نوع تخلفات، شاکی خصوصی است به طوری که چنانچه مالک و مستاجری در مورد رقم قرارداد اجاره به توافق رسیده باشند، مشمول جریمه نخواهند شد. به گزارش دنیای‌اقتصاد در شکل عملیاتی برخورد تعزیراتی، مشخص شده است که متخلف نهایی مالک آپارتمان خواهد بود.

رییس سازمان تعزیرات استان تهران در عین حال به مشاوران‌املاک نیز هشدار داد و گفت: در صورتی که بنگاهدارها بیشتر از نرخ مصوب، حق‌کمیسیون از طرفین معامله اجاره دریافت کنند، علاوه بر اینکه به پرداخت مبلغ اضافه محکوم می‌شوند، معادل مبلغ اضافه‌ای که دریافت کرده‌اند جریمه خواهند شد. وی همچنین تاکید کرد: ۲۰ گشت ویژه متشکل از بازرسان سازمان تعزیرات، وزارت بازرگانی و اتحادیه مشاوران املاک به صورت روزانه تا زمانی که ضرورت داشته باشد به بنگاه‌های مختلف سراسر تهران سرکشی خواهند کرد تا از بروز هرگونه تخلف جلوگیری شود.

خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» عصر یک‌شنبه گذشته اکیپ بازرسی از بنگاه‌های مسکن را همراهی کرد و در چند بازدید از بنگاه‌ها مشخص شد مشاور‌املاک قراردادی ندارد که بخواهد محتویات آن را به بازرسان نشان دهد. بنگاهدارها در بازدیدهای سرزده پریروز اعلام کردند طی روزهای گذشته از تیرماه، هیچ اجاره‌نامه‌ای تنظیم نکرده‌اند!این رفتار مشاوران‌املاک نشان می‌دهد عملا تنظیم بخشی از اجاره‌نامه‌ها شکل غیررسمی پیدا کرده است طوری که دو طرف معامله یا در محل سکونت‌شان یا در محلی غیر از بنگاه املاک، اقدام به تمدید اجاره‌نامه کرده‌اند. این در حالی است که رییس اتحادیه مشاوران املاک در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: فعلا موجران تحت تاثیر طرح تعزیرات دست نگه‌ داشته‌اند. مصطفی قلی خسروی افزود: از طرف دیگر تب بازار اجاره هم اندکی کم شده است که این مساله در کاهش حجم قراردادهای اجاره بی‌تاثیر نیست.