گروه مسکن- علی‌اکبر ولایتی یکشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی که از شبکه ۴ سیما پخش می‌شد، انتقادهایی را به طراحی داخلی ساختمان‌های مسکونی وارد کرد و در نهایت خواستار اصلاح نظام شهرسازی شد. ولایتی که مدت‌ها است در شبکه ۴ سیما به عنوان محقق تاریخ اسلام و ایران به بیان رویدادهای تاریخی می‌پردازد، یکشنبه شب در خلال بحث و گفت‌و‌گو با مجری برنامه -رضا پورحسین- وارد موضوع «حریم خانواده در داخل خانه» شد و گفت: واحدهای مسکونی باید همچون قدیم دارای بیرونی و اندرونی باشد تا وقتی شخصی به عنوان مراجعه‌کننده یا میهمان وارد منزل می‌شود بدون آنکه مزاحمتی برای اهالی خانواده داشته باشد در بیرونی منتظر بماند یا کارش را انجام داده و خارج شود.

ولایتی در برنامه «خورشید» به وضعیت محیط طبخ غذا در واحدهای مسکونی نیز اشاره کرد و گفت: چه دلیلی دارد آشپزخانه اوپن باشد و میهمان ببیند که میزبان از ابتدای طبخ دارد چه غذایی درست می‌کند؟

علی اکبر ولایتی یک روایت تاریخی را نیز در این باره مطرح کرد و افزود: حضرت علی(ع) میهمانی در منزل داشتند، اما غذا به تعداد کافی نبود و فقط به اندازه یک نفر وجود داشت و در نهایت چراغ‌ها را هنگام صرف غذا خاموش کردند تا میهمان بتواند از همان غذا میل کند و متوجه نشود که میزبان به علت کمبود غذا نتوانسته شام بخورد. بنابراین وقتی تا این حد در اسلام حریم خانواده در خانه مورد اهمیت بوده، لازم است در نظام شهرسازی و طراحی معماری این موضوع مد نظر قرار بگیرد.