بر این اساس با اجرای طرح مذکور استفاده‌‌‌کنندگان از کیف پول الکترونیک شهروندی دیگر بابت شارژ کارت بلیت در صف ایستگاه‌‌‌ها منتظر نخواهند مانند و پرداخت هزینه سفر خود را با استفاده از «QR code» انجام خواهند داد. همچنین بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، هر شهروند با فعال کردن کیف پول در تلفن همراه خود، از ۳۰‌درصد تخفیف در ماه‌ مهر برخوردار خواهد شد. در قالب این طرح در فاز کنونی در مترو و خطوط بی‌‌‌آرتی، شهروندان می‌توانند از طریق «کیف پول شهروندی» حساب کارت بلیت خود را شارژ و هزینه سفر خود با این دو ناوگان را پرداخت کنند. آنگونه که مدیریت شهری اعلام کرده است، کیف پول شهروندی سقف اعتبار ندارد؛ همچنین به زودی پرداخت از طریق این بستر الکترونیک علاوه بر مترو و بی‌آر تی، در اتوبوسرانی بخش خصوصی و ملکی شهرداری، فروشگاه‌‌‌های شهروند، میادین میوه و تره‌‌‌بار، اماکن ورزشی تحت پوشش مدیریت شهری و... فراهم خواهد شد. معرفی جزئیات اپلیکیشن مربوطه نیز از امروز به صورت گسترده دنبال خواهد شد.

نحوه استفاده از تخفیف ویژه محصلان

بر اساس گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر کرده است، دانش‌‌‌آموزان و دانشجویان نیز که به مدت ۱۵ روز کاری مشمول استفاده از تخفیف ۵۰درصدی بهای بلیت مترو و بی‌‌‌آرتی شده‌‌‌اند برای استفاده از این تخفیف باید کارت بلیت اقشار خاص را به بهای ۱۵۰‌هزار تومان که معادل دو برابر این رقم یعنی ۳۰۰‌هزار تومان شارژ می‌شود، دریافت کنند. به این منظور مدارکی مانند کارت ملی یا شناسنامه، کارت دانش‌‌‌آموزی و دانشجویی یا گواهی اشتغال به تحصیل در شهر تهران و نیز عکس پرسنلی مورد نیاز است.

دریافت کارت بلیت اقشار خاص از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر میسر است و ۱۲‌هزار تومان نیز به عنوان بهای کارت از ثبت‌‌‌نام‌کنندگان دریافت می‌شود.

هرچند شورای شهر تهران این مجوز را به شهرداری داده است تا برای اجرای تخفیف محصلان در نیمه دوم مهرماه نیز لایحه یک فوریتی دیگری ارائه کند و احتمال تمدید این تخفیف تا آخر ماه جاری وجود دارد، اما آنچه مشخص است این است که معرفی و رونمایی از کیف پول شهروندی و امکانات آن بسیار دیر صورت گرفته و اعمال تخفیفات از اولین روزهای مهرماه بعید یا دست‌‌‌کم فراهم کردن مقدمات آن برای متقاضیان استفاده از این تخفیف دشوار است. به این ترتیب نمی‌توان چندان به آثار مثبت اجرای این طرح در افزایش استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی از سوی محصلان با شروع سال تحصیلی جدید حساب باز کرد.