گروه مسکن - هاجر شادمانی: بعد از دو هفته از آخرین وعده‌ای که دولت برای اعلام قیمت جدید ساخت و فروش مسکن مهر، داده بود، روز گذشته رییس کانون سراسری انبوه‌سازان به گونه‌ای درباره ماجرای نرخ‌های جدید در مسکن مهر، مصاحبه کرد که گویی بین این تشکل و مسوولان مسکن مهر نوعی توافق بر سر ادامه ساخت و سازها با همان قیمت مترمربعی ۳۰۰ هزار تومان انجام گرفته است. ایرج رهبر، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، به انبوه‌سازان هشدار داد: رقمی که دولت قصد دارد به قیمت بیفزاید نوعی مبلغ فوق‌العاده است و نباید اصل ساخت و ساز به خاطر این رقم تعطیل شود، چون در صورت تعطیلی کارگاه، انبوه‌سازان جریمه خواهند شد!

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که طی یک ماه گذشته در پی اعلام افزایش ۵۵ درصدی قیمت مصالح و سایر هزینه‌های ساخت، برخی انبوه‌سازان مسکن مهر با این توجیه که دیگر با نرخ قبلی نمی‌توانند ساخت و سازهای تحت تعهد خود را به اتمام برسانند، ادامه ساخت مسکن‌های مهر در دست احداث خود را متوقف کردند، روسای تشکل‌های انبوه‌سازی و همچنین مسوولان ارشد مسکن کشور تصمیم گرفتند تا رسیدن به شرایط ثبات کامل در بازار مصالح که تحت تاثیر سایر بازارهای اقتصادی به خصوص ارز قرار دارد، از تعیین قیمت جدید برای مسکن مهر خودداری کنند.

این مسوولان در حالی که هم اینک اعلام می کنند تعیین نرخ جدید برای ساخت مسکن مهر موضوعی ضروری و مطابق با واقعیت‌های روز اقتصاد کشور امری کاملا منطقی است، از سوی دیگر معتقدند با شنیده شدن زمزمه‌های کاهش قیمت در بازار مصالح که حتی در روزهای اخیر باعث کاهش قابل توجه قیمت برخی مصالح اساسی هم شده است، عجله کردن در تعیین قیمت جدید در شرایطی که هنوز ثبات کامل حاصل نشده است باعث پشیمانی در ماه‌های آتی خواهد شد.

به این ترتیب مسوولان مسکن با این توجیه که نمی‌توان دو بار قیمت‌ها را مورد بازنگری قرار داد، هم اکنون ترجیح می دهند ضمن ادامه بررسی‌ها به منظور نگاهی همه جانبه و کامل برای بازنگری در قیمت ساخت مسکن مهر در هر مرحله از ساخت، تنها یکبار و آن هم در زمانی که هزینه‌های ساخت تحت تاثیر ایجاد ثبات در سایر بازارهای اقتصادی تاثیر گذار در قیمت مسکن، به ثباتی منطقی دست یابد، قیمت ساخت مسکن مهر را مورد بازنگری قرار دهند. این در حالی است که حتی روسای انبوه‌سازان هم که پیش از این با اشاره به تعطیلی کارگاه‌ها و ناتوانی انبوه‌سازان زیر مجموعه خود برای ادامه فعالیت‌های ساخت و ساز، از مسوولان درخواست داشتند تا در تعیین قیمت جدید ساخت مسکن مهر عجله کنند، هم اکنون خود نیز مجاب شده اند تا رسیدن به شرایط ثبات در هزینه‌های ساخت صبر کنند. از سوی دیگر، مسوولان مسکن مهر نیز از آغاز به کار مجدد کارگاه‌های ساخت مسکن مهر که ظرف یک ماه اخیر در اعتراض به افزایش قیمت مصالح تعطیل شده بودند، خبر دادند.

هشدار در مورد تعطیلی کارگاه‌های مسکن مهر!

با این وجود، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان هم در این زمینه به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: با توجه به ایجاد شرایط ثبات نسبی در هزینه‌های ساخت و کاهش قیمت برخی مصالح اساسی، در صورتی که انبوه‌سازان کارگاه‌های ساخت مسکن مهر را تعطیل کنند به علت عقب ماندن از برنامه زمانبندی، جریمه و با آنها برخورد می شود.

ایرج رهبر افزود: گرانی مصالح، افزایش سایر هزینه‌ها و هیچ بهانه دیگری، تعهد زمانی انبوه‌ساز را برای ساخت، تکمیل و تحویل واحدها از بین نمی‌برد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر قرار است افزایشی هم در قیمت ساخت مسکن مهر اتفاق بیفتد جزو امور فوق العاده است و نباید انبوه‌سازی با این بهانه که قیمت‌ها افزایش یافته است کار را تعطیل کند. رهبر با اشاره به اینکه در روزهای اخیر بازارهای اقتصادی موثر بر بازار مسکن به خصوص نرخ ارز به سمت شرایط ثبات حرکت کرده و نوسانات کم شده است، تصریح کرد: تعیین قیمت جدید برای ساخت مسکن مهر تا رسیدن به شرایط ثبات در هزینه‌های ساخت مسکن، کاری غیرمنطقی است.

خروج افزایش قیمت از اولویت دولت؟

همچنین، مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز با تاکید بر اینکه نمی‌توان تا رسیدن به وضعیت ثبات در هزینه‌های ساخت، قیمت جدیدی را برای ساخت مسکن مهر تعیین کرد، به «دنیای اقتصاد» گفت: از نگاه کارشناسی با توجه به اینکه قیمت مصالح در حال بازگشت به شرایط قبل از بروز نوسان در بازار ارز است، به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت ساخت مسکن مهر به آن صورتی که از ابتدا مدنظر دولت و انبوه‌سازان بود، ضرورتی داشته باشد.

مهدی هدایت افزود: با این وجود هر تصمیمی که از سوی وزیر راه و شهرسازی در جریان ادامه مذاکرات با انبوه‌سازان گرفته شود برای ادامه ساخت و سازها اجرا خواهد شد.

فعالیت مجدد کارگاه‌های تعطیل شده

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز در این زمینه به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: هنوز هیچ مصوبه یا دستوری مبنی بر افزایش قیمت ساخت مسکن مهر به شهرهای جدید ابلاغ نشده است. احمد غلامی افزود: هم اکنون بازار مصالح در شرایط ناپایداری به لحاظ قیمت قرار دارد و آنچه مسلم است اینکه نمی‌توان در شرایط ناپایداری برای افزایش یا عدم افزایش قیمت ساخت تصمیم‌گیری کرد.وی درباره آخرین وضعیت کارگاه‌های تعطیل شده مسکن مهر در نتیجه افزایش قابل توجه هزینه‌های ساخت، گفت: در حال فعال‌سازی تک تک این کارگاه‌ها هستیم و حتی خود انبوه‌سازان هم با مشاهده حرکت هزینه‌های ساخت به سمت شرایط ثبات و کاهش قیمت برخی مصالح اساسی مانند میلگرد، ظرف روزهای اخیر، امیدوار شده و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.